Pevnostní nárazníky

Vše o karoserii vozidla
Odpovědět
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Pevnosťák

Příspěvek od Slaava »

Jako další problém pevnosťáku vidím, to, že při bouračce se jím až moc dobře přenáší ráz do rámu. Normální nárazník ti to utlumí a zdeformuje se, jenže pevnosťák ti může zdeformovat rám i při menším ťukanci.
Naposledy upravil(a) Slaava dne 23 čer 2007 11:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rescuer
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 533
Registrován: 22 zář 2006 13:47
Skype: c.d.d.b
Bydliště: DUKOVANY
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevnosťák

Příspěvek od rescuer »

Slaava píše:Jako další problém pevnosťáku vidím, to, že při bouračce se jím až moc dobře přenáší ráz do rámu. Normální nárazník ti to utlumí a zdeformuje se, jenže pevnosťák ti může zdeformovat rám i při menším ťukanci.
Tak se musí udělat tak, aby neposunul rám, třeba tam zkusit udélat nějaký deformační zóny... Něco ve smyslu kov pevný na tah ale křehký na střih? Nebo tak něco... Respektive, možná tam dát šrouby který by se přestřihly a prostě ti nárazník upadl...
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: Pevnosťák

Příspěvek od Slaava »

Rescuer píše:
Slaava píše:Jako další problém pevnosťáku vidím, to, že při bouračce se jím až moc dobře přenáší ráz do rámu. Normální nárazník ti to utlumí a zdeformuje se, jenže pevnosťák ti může zdeformovat rám i při menším ťukanci.
Tak se musí udělat tak, aby neposunul rám, třeba tam zkusit udélat nějaký deformační zóny... Něco ve smyslu kov pevný na tah ale křehký na střih? Nebo tak něco... Respektive, možná tam dát šrouby který by se přestřihly a prostě ti nárazník upadl...
Jo, to chce pár kreštestů a pak budeme vědět, jak na to :lol:
Uživatelský avatar
rescuer
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 533
Registrován: 22 zář 2006 13:47
Skype: c.d.d.b
Bydliště: DUKOVANY
Kontaktovat uživatele:

Re: Pevnosťák

Příspěvek od rescuer »

Slaava píše:
Rescuer píše:
Slaava píše:Jako další problém pevnosťáku vidím, to, že při bouračce se jím až moc dobře přenáší ráz do rámu. Normální nárazník ti to utlumí a zdeformuje se, jenže pevnosťák ti může zdeformovat rám i při menším ťukanci.
Tak se musí udělat tak, aby neposunul rám, třeba tam zkusit udélat nějaký deformační zóny... Něco ve smyslu kov pevný na tah ale křehký na střih? Nebo tak něco... Respektive, možná tam dát šrouby který by se přestřihly a prostě ti nárazník upadl...
Jo, to chce pár kreštestů a pak budeme vědět, jak na to :lol:
Mám to chápat, jako že se tvůj mazel hlásí dobrovolně? :lol: :twisted:
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: Pevnosťák

Příspěvek od Slaava »

Rescuer píše:
Slaava píše:
Rescuer píše: Tak se musí udělat tak, aby neposunul rám, třeba tam zkusit udélat nějaký deformační zóny... Něco ve smyslu kov pevný na tah ale křehký na střih? Nebo tak něco... Respektive, možná tam dát šrouby který by se přestřihly a prostě ti nárazník upadl...
Jo, to chce pár kreštestů a pak budeme vědět, jak na to :lol:
Mám to chápat, jako že se tvůj mazel hlásí dobrovolně? :lol: :twisted:
:x :evil: :!:
Uživatelský avatar
rescuer
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 533
Registrován: 22 zář 2006 13:47
Skype: c.d.d.b
Bydliště: DUKOVANY
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rescuer »

Hehe, tak to Slávo chápu jako že ne :lol: , škoda.... :roll: hehe, tak si najdem jinou oběť...
Uživatelský avatar
farmář
Moderátor
Příspěvky: 4982
Registrován: 07 kvě 2006 07:40
Bydliště: Mutyněves

Příspěvek od farmář »

Bavorák má nárazník na tlumičích,mysleli jste něco takového,absorbér?
Opel Frontera B 2,2 dti 2000, VW T4, traktor Zetor co odjel do hor, ex: RR P38 2,5 tds, Jeep Grand Cherokee 2,5TD, 3x Opel Campo, GMC Jimmy 4,3 mrtvola tohoto fóra
Uživatelský avatar
rescuer
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 533
Registrován: 22 zář 2006 13:47
Skype: c.d.d.b
Bydliště: DUKOVANY
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rescuer »

farmář píše:Bavorák má nárazník na tlumičích,mysleli jste něco takového,absorbér?
No já na toto vůbec nemyslel, ale ehm.. teoreticky by to neznélo blbě :D ale pak by se za to nedalo asi tahat :-( Spíš sem myslel zvolit takový spojovací materiál aby na tah vydržel, ale při nabourání vzniklo pnutí do střihu a třeba šrouby se pŘestřihly.
Žanek

Příspěvek od Žanek »

To pak ztrácí pevnostní nárazník smysl.Nač tam dávat něco co při nárazu upadne a rozbiješ celý auto.Pevnostňák je podle mě pro toho kdo se pohybuje v těžkým terénu víc než na silnici jinak je to spíš taková frajeřina. :roll:
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Pevnostní nárazník

Příspěvek od Slaava »

Jan Sekanina píše:To pak ztrácí pevnostní nárazník smysl.Nač tam dávat něco co při nárazu upadne a rozbiješ celý auto.Pevnostňák je podle mě pro toho kdo se pohybuje v těžkým terénu víc než na silnici jinak je to spíš taková frajeřina. :roll:
To je to, proč jsem zmiňoval ty crashtesty, tak tím sem myslel, že je těžký určit, co by měl ten střihací spojovací materiál ještě ustát a co ještě ne. Pevnosťák má ustát při kritickej nájezdovejch úhlech to, co by neustály nárazníky plastový. Teda otěr pod masivním zatížením celýho vozu. Pevnostní nárazník není dělanej na prudký nárazy ve velký rychlosti. To je na rám moc. Nemůžeš čekat, že když v padesáti narveš strom nebo svah, že pevnosťák všechno ustojí a jenom vycouváš a jedeš dál. Normální nárazník má tlumit náraz jak pro nabouraný předmět, tak pro bourající auto. Pevnosťák tuto funkci nemá a i menší ťukanec může poslat rám na rovnací stolici... nebo rovnou do sběru.
Naposledy upravil(a) Slaava dne 23 čer 2007 11:36, celkem upraveno 1 x.
honzík
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 613
Registrován: 27 čer 2006 06:52

re

Příspěvek od honzík »

no,panove

nechci vam do toho kecat,ale podle me je jedno jestli v 50-ti narazis s plastovým nebo s pevnostakem...........
myslím teda jako na ucinek na auto - obzvlaste všichni majitelé ,,paralelních" chladiců by težce zaplakali !!!!
Ja osobně budu radsi tejden narovnávat pokroucenej ram a pevnostak - nez na vrakacích shanět serii chladičů - nedejbože rozvodů a pod.

Je to jen muj nazor.

Pochopitelne,že pri sražce s nečím živým je to jiná otázka.


Mě by spis zajímalo jak řeší jiní majitelé pevnostaku pozdeji montovaných, případnou homologaci.
Nemáte někdo nejaky odkaz nebo kontakt na nekoho kdo tohle resí??Např. s GR - kem a jinejma monstrama???

Ted teda nekoukam kolik fronter potkam :? ale spíš kolik tejpků ma vepředu zakončeno auto nečím atypickým ( a je jich dost - takže nějaké řešení by mohlo být )
Uživatelský avatar
rescuer
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 533
Registrován: 22 zář 2006 13:47
Skype: c.d.d.b
Bydliště: DUKOVANY
Kontaktovat uživatele:

Re: re

Příspěvek od rescuer »

honzík píše:no,panove

nechci vam do toho kecat,ale podle me je jedno jestli v 50-ti narazis s plastovým nebo s pevnostakem...........
myslím teda jako na ucinek na auto - obzvlaste všichni majitelé ,,paralelních" chladiců by težce zaplakali !!!!
Ja osobně budu radsi tejden narovnávat pokroucenej ram a pevnostak - nez na vrakacích shanět serii chladičů - nedejbože rozvodů a pod.

Je to jen muj nazor.

Pochopitelne,že pri sražce s nečím živým je to jiná otázka.


Mě by spis zajímalo jak řeší jiní majitelé pevnostaku pozdeji montovaných, případnou homologaci.
Nemáte někdo nejaky odkaz nebo kontakt na nekoho kdo tohle resí??Např. s GR - kem a jinejma monstrama???

Ted teda nekoukam kolik fronter potkam :? ale spíš kolik tejpků ma vepředu zakončeno auto nečím atypickým ( a je jich dost - takže nějaké řešení by mohlo být )
Když koukneš takdy na frontaráckým webu do odkazů, zak je tam odkaz na Patroláky kteří to dělají a prodávají ty ARBy tak tam můžeš vyzjistit.

Jinak, pokud bude pevnosťák pevně spojenej s rámem, tak sice je to takový malý tank, ale pokud něco napereš, pokroutíš rám jak už tu říká plno lidí, podle mě by určitě ten spojovací patroš měl něco vydržet... Ale co je lepší, upadlej pevnosťák nebo pomačkanej rám? Chtělo by to nějaké slovo odborníků... :D
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Pevnostní nárazník

Příspěvek od Slaava »

honzík píše:no,panove

nechci vam do toho kecat,ale podle me je jedno jestli v 50-ti narazis s plastovým nebo s pevnostakem...........
myslím teda jako na ucinek na auto - obzvlaste všichni majitelé ,,paralelních" chladiců by težce zaplakali !!!!
Ja osobně budu radsi tejden narovnávat pokroucenej ram a pevnostak - nez na vrakacích shanět serii chladičů - nedejbože rozvodů a pod.

Je to jen muj nazor.

Pochopitelne,že pri sražce s nečím živým je to jiná otázka.


Mě by spis zajímalo jak řeší jiní majitelé pevnostaku pozdeji montovaných, případnou homologaci.
Nemáte někdo nejaky odkaz nebo kontakt na nekoho kdo tohle resí??Např. s GR - kem a jinejma monstrama???

Ted teda nekoukam kolik fronter potkam :? ale spíš kolik tejpků ma vepředu zakončeno auto nečím atypickým ( a je jich dost - takže nějaké řešení by mohlo být )
Asi jsi mě špatně pochopil nebo jsi si to nepřečetl pozorně. Takže ještě jednou: nepsal jsem, že v padesáti auto něco zachrání, psal jsem, že nemůžeš čekat, že v padesáti kilometrech za hodinu tě zachrání pevnosťák. Když to v padesátce narveš třeba i do Polskýho Fiata, tak to bude bolet.

Možná pro někoho bude novinka, že i rámy maj ve svý konstrukci deformační zóny (tada rámy osobních aut, rámy náklaďáků jsou většinou rovný traverzy a slouží při bouračce jako beranidlo) a mají tak sovou deformací utlimit náraz. U menších nárazů se energie nárazu spotřebuje na deformaci nárazníku a jeho úchytů (proto je držák nárazníku u Frontery A řešenej tím podivně pokrouceným profilem - tento držák ale rád hnije a tak se snižuje jeho původně předpokládaná pevnost). Jakmile se náraz dostane na rám, dochází v závislosti na pevnosti překážky a síle nárazu k jeho deformaci.

Pevnostní nárazník bohužel přenese i výrazně menší náraz přímo na rám. To je ještě umocněno tím, že hlavní styčná plocha při nárazu do vyššího předmětu je úplně nahoře pod maskou chladiče a teda citelně vejš než osa rámu. Tím dochází jednak k propadu střední části rámu a také k výraznému stlačení přední části nahoru. U kolizí s menším předmětem se toto riziko snižuje tím, že tvar pevnostního nárazníku navrhuje jako výrazně skosený - tak aby se předmět co nejrychleji dostal pod kola a vozidlo tímto pevnostním nárazníkem se po předmětu sklouzlo nahoru a překonalo jej. To má svůj smysl v terénu, když je nájezdový úhel horší, než jaký umožňuje karoserie překonat bez styku s překážkou ale platí to jenom ve velmi omezené míře (nemůžeš klouzat po budce a kola ti budou viset v luftu). Pokud je ale rychlost nárazu vyšší, auto se díky velké vlastní hmotnosti nemůže tak rychle na této zkosené ploše pevnostího nárazníku zvednout a náraz se opět přenáší na rám. Pevnosťák není na bourání, pevnosťák je na bezproblémový styk s terénem při jízdě mimo cesty v nízkých rychlostech.

Hranice mezi ustřižením štoubů a momentem, kdy šrouby drží a rám se kroutí je hodně tenká a může ji dost citelně ovlivnit i momentální kondice celé takovéto soustavy (koroze, úhel nárazu, teplota). Každopádně při čelním nárazu při rychlosti vyšší možná i jenom o něco málo víc než cca 15km/hod už bude docházet k deformaci a i kdyby se pevnosťáku ustřih, tak pude do chladičů. Pokud ne, bude kroutit rám. Pokud ale v 10km/hod. potkáš dveře Felicie, která ti nedala přednost, tak bych pevnosťák taky chtěl mít. Na chvíli bych tam ještě dal redukovanou jedničku a pak bych jenom vylez, zasmál bych se, vycouval a jel pryč.

Stejnej problém s přenosem síly nárazu vzniká i u nášlapů. Taky je dobrý aby měly deformovatelný úchyty.

Co se týče homologace, tak tuto otázku jsme s klukama řešili cca před rokem a výsledek byl tento: ani sériově vyráběné pevnostní nárazníky nemají homologaci pro provoz na pozemních komunikacích a pokud jsou vybaveny homologací, jedná se o homologaci, která jenom jaksi schvaluje jejich kvalitu pro použití v průmyslovém provozu mimo cesty. Pokud je tedy vozidlo vybaveno pevnostním nárazníkem, nesmí na cesty. Jedinou vyjímku mají vozidla hasičů, armády a pod., která mají nějakou vyjímku nebo prochází speciálním schvalovacím řízením.

Co se týče nárazu s něčím živým, je nevýhodou pevnostního nárazníku ne tak jeho tvrdost, jako spíš jeho tvar a to, že bývá umístněn zpravidla na nazvedaném vozidle - ve finále tak neplní funkci klasických nárazníků, které mají bourané předměty menší hmotnosti hrnout pře sebou a mají zabráni tomu aby se dostaly pod kola. Vono totiž při testech na bezpečnost vozidel pro chodce se hlavně posuzuje dostatečná pružnost haupny pro náraz hlavy a zároveň kulatost přední části pro eliminaci otevřených zranění. Nohy jsou víceméně na odpis a tak se to dá zlepšit jenom použitím hodně vydutých plastových nárazníků a úměrnou výškou čelní masky.

Na cestách sice potkáš hodně lidí s pevnosťákem, to ale neznamená, že oni to nějak řešili. Znamená to jenom to, že doma mají céóčko a jako spousta z nás i oni hřeší na disfunkční právní systém České republiky.

Když to shrnu, tak největším problémem pevnosťáků jsou dvě věci: umět s ním jezdit a legislativa.
Naposledy upravil(a) Slaava dne 23 čer 2007 14:49, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
rescuer
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 533
Registrován: 22 zář 2006 13:47
Skype: c.d.d.b
Bydliště: DUKOVANY
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od rescuer »

Slavo tak za výklad a vysvětlení odemně dostaváš 1* :wink: Prostě, jak se mi dostane co ruk CO2 začnu bastlit pevnosťák... až tu o rok později budu shánět ráme, všichni se dovíte že to nebyl dobrý nápad :lol: a nebo naopak... :lol:
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

CRASHTESTY BUDOU!!!! HURÁÁÁÁÁÁ!!!!!!!!!

Příspěvek od Slaava »

Dobrovolný účastník crashtestů Rescuer píše:Slavo tak za výklad a vysvětlení odemně dostaváš 1* :wink: Prostě, jak se mi dostane co ruk CO2 začnu bastlit pevnosťák... až tu o rok později budu shánět ráme, všichni se dovíte že to nebyl dobrý nápad :lol: a nebo naopak... :lol:
No vidíš - a hned tu máme prvního dobrovolníka na crashtesty :twisted:
Odpovědět

Zpět na „KAROSÉRIE“