Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Vše co se týká elektroinstalace vozidla
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Když jsem si pořídil Fronteru B, počítal jsem krom jiných problémů i s rizikem nefunkčních budíků. Přiznám se, že jsem problém s budíky podcenil a mysle si, že si prostě seženu jiné, které budou funkční. Jenže jak šel čas, tak jsem narážel jen na polofunkční a nefunkční budíky, případně na inzeráty vykuků, co prodávají plně funkční budíky i za 5000Kč. Takže jsem raději nakoupil nefunkční budíky a vzhledem ke své povaze, kdy se rád hrabu v beznadějně porouchaných věcech a ty pak přivádím k životu, jsem bádáním došel k poznání druhů závad, jejich příčině a způsobu opravy. Protože nejsem firma na opravy, nemůžu ani nechci mít živnost z oprav budíků. Asi by se tím dalo přivydělávat, ale mám málo času a plno plánů, takže se radši rozdělím se svými znalostmi, jako se jiní podělili při jiných opravách. Bude mě hřát dobrý pocit, že snad někomu pomohu, byť jen radou. Na rovinu ale musím říct, že postup není pro amatéry, s pistolovou trafopájkou se nechytáte a naděláte akorát víc škody než užitku.
Tak tedy dost keců a začínáme:

Typy závad:

První příznaky závad budíků se na Fronteře B začínají projevovat tím, že při zapnutí zapalování nenaběhne displej počítadla tachometru, jen svítí jeho podsvícení, po nastartování pak neukazují ručičky budíků. Tuto závadu lze zpočátku vyřešit zapnutím světel, nebo zmáčknutím (i opakovaným) tlačítka resetu denního počítadla tachometru. Jenže časem se nedaří budíky přivést k životu na první zmáčknutí tlačítka resetu, musí se mačkat častěji, s větší silou, světla taky nepomáhají, až jednou budíky nenaběhnou vůbec, to už nepomáhají ani kletby nadávky ani prosby. Stali jste se majiteli mrtvých budíků.

Druhým typem závad je takzvaná bezedná nádrž, kdy ukazatel stavu paliva ukazuje maximum, nebo jednu určitou hodnotu bez ohledu na skutečné množství paliva v nádrži. Variantou této závady může být i špatně ukazující teplota motoru. Tyto závady nemusí přímo souviset s vadnými budíky, může se jednat o problém s čidly, nebo v elektroinstalaci. Ukostřením signálů z čidel teploty a stavu paliva dojde k ukazování maximální hodnoty daného ukazatele (neplatí to pro tachometr a otáčkoměr)

Třetím typem závady jsou padlé budíky, ty se projevují tak, že při zapnutí zapalování popojedou ručičky o trochu nahoru a tam zůstanou. Při dalším zapnutí zapalování zase popojedou, až jednoho dne skončí v maximálních hodnotách. Variantou této závady je zastavení ručiček na určité hodnotě a setrvání na stejném místě i po vypnutí a zapnutí zapalování.

Poslední a nejjednodušší závadou jsou nefunkční kontrolky, nebo podsvícení. Obvykle je to jen prasklá žárovka, což je zcela banální závada a oprava oproti předchozím. Může být i prasklá žárovka pod displejem, ten je pak tmavý jako u mrtvých budíků, ale při správném pozorovacím úhlu je vidět že ukazuje. Horší variantou nefunkčních kontrolek a podsvícení může být poškození fólie se spoji na zadní straně budíků, to už je horší, ale pořád se to dá při troše opatrnosti pájkou. Spoje jsou totiž měděná fólie, která se dá po oškrabání ochranného laku pájet. Ale pozor na plast vzadu a nosnou fólii. Ale šikovnej autoelektrikář to zvládne. K závadě nefunkčních kontrolek může samozřejmě dojít i při problémech v elektroinstalaci auta, ne vždy musí být nefunkční kontrolky příčinou závady budíků.

Co závadou budíků podle mě není:

Četl jsem zde na fóru o závadě s poskakujícími ručičkami tachometru nebo otáčkoměru. Nemůžu to tvrdit na 100%, ale to je podle mě spíš problém v kabeláži a čidlech. Poznat by to mělo jít kontrolou s MID, pokud se i tam hodnoty nezvykle mění, je problém jinde než v budících. Stejně tak nefunkční jen jeden ukazatel na budících spíš znamená problém jinde než v budících. Nezávadou můžou být i nefunkční kontrolky, jak jsem již popisoval výše.

Dobrou noc. :grin:
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Co s tím.

Ha, trochu jsem vás vylekal že? :lol: Jako že jsem nasliboval hory doly a pak jen sepsal víceméně známé věci. No popravdě se ani teď nedobéřeme samotné opravy budíků, ale rád bych popsal způsoby co dělat.
Takže jsme postaveni před jasnou věc, budíky v lepším případě zlobí, v horším už nejdou vůbec. V podstatě existují tři způsoby dalšího postupu.

1. Vysrat se na to

To je nejjednodužší způsob a taky finančně nejméně náročný, tedy pokud zrovna neprojíždíte obcí, kde měří příslušníci. Těm se obvykle blbě argumentuje, že vám nejdou budíky ale tu padesátku máte prostě v oku. :grin:
Samozřejmě že je to jednoduché, pokud se daří budíky aspoň nějakým způsobem přivádět dočasně k životu. Viděl jsem i modifikaci, kdy se u konektoru budíků spojilo posvícení se spínaným napětím a tím odpadla nutnost zapínání světel. Nicméně dnes máme povinnost denního svícení, takže většina lidí stejně musí světla zapínat. Problém jsem už ale napsal dříve, oživování budíků pomocí světel nebo tlačítka resetu kilometrů je jen dočasné, budíky prostě stejně jednou umřou.
Dalším jednoduchým řešením je taky auto prodat, ať se s budíky trápí jinej zoufalec. To má dva bonusy, obvykle získáte nějaký ten peníz a pokud nepořídíte jiné přibližovalo, budete muset víc chodit pěšky, čímž uděláte něco pro zdraví.

2. Vyměnit (budíky)

Tady se zase trochu rozepíšu, protože při čtení tohoto fóra, studiu elektroinstalace Frontery B, shánění a zkoušení budíků jsem narazil na několik mýtů, omylů a záludností.
Takže jste se rozhodli vyměnit nefunkční budíky za funkční, což znamená sehnat ty funkční. V nabídkách inzertních serverů se objevují nabídky na rozprodej aut na díly. Po kontaktování prodejce obvykle zjistíte, že byl někdo rychlejší a budíky vám vyfoukl. V jiném případě se dozvíte, že budíky jsou, ale mrtvé, či zlobící. Méně seriózní prodejce řekne, že neví, auto pořídil již nefunkční a je na vás jakou uhádáte cenu a jestli chcete jít do rizika. No a pak se můžete setkat s prodejcem, který budíky má a tvrdí že jsou plně funkční. Zní to jako zázrak že? Ale není, zchladí vás obvykle cena, ta bývá v rozmezí 2000-5000Kč. Ale zoufalý a movitý majitel Frontery jistě rád zaplatí. Dobře, řekněme, že jste našli nabídku na prodej budíků ve stavu, který požadujete a s cenou, nad kterou vaše peněženka nezapláče.
Ale máte ty správné budíky? Budíky můžeme rozlišovat podle:

Motorizace

Jde o to, že budíky pro jednotlivé motorizace se liší, jednoduše je rozlišíte podle otáčkoměru, pro 2,2 diesel je stupnice do 6000 otáček, pro 2,2i do 7000 a u 3,2i do 8000. Tady je trochu zmatek, někdo píše, že budíky z jiné motorizace nefungují, dokonce snad ani kontrolky. K tomu musím z vlastní zkušenosti říct, že je to nesmysl. Zapojení budíků je u všech verzí stejné, kontrolky musí fungovat vždy, ukazatele fungují taky, ale nemusí ukazovat správné hodnoty. Měl jsem ve své 3,2i dané budíky z 2,2 diesel a fungovaly, nemůžu ale tvrdit, že ukazatele ukazovaly správně, nicméně vyloženě nesmysly neukazovaly. Časem plánuji ověřit rozdíly mezi motorizacemi u budíků, ale dokud nebudu mít vyrobený přípravek na generování signálů pro ukazatele, tak nemohu s určitostí říct kde je pravda.

Převodovka

Naopak není třeba rozlišovat, zda máte automatickou nebo manuální převodovku, rozdíl je jenom v doplnění patřičných žárovek u kontrolek.

Ročníky

V podstatě jsou budíky verze do roku 2001 a od roku 2002. Rozdíl mezi nimi je akorát ten, že ty novější mají ještě kontrolku auta s bleskem, jinak jsou totožné a záměnné, pouze při kombinaci novějšího auta a starších budíků bude chybět ona zmíněná kontrolka. Někde jsem četl, že budíky z verze 2002 nefungují ve starších autech. Na to opět můžu napsat že je to nesmysl, mám to vyzkoušeno ve své 3,2i r.v 2000 a novější budíky z verze 2002 bez problémů fungovaly.
S ročníkem se pojí i jeden dle mého názoru mýtus. Někde jsem četl, že budíky z novější verze už mají opravenou výrobní vadu, kvůli které starší ročníky budíků umírají. Tedy se má jednat o jakýsi svatý grál. Sehnal jsem si budíky roku 2002 a (snad) 2004, oboje byly vadné a prozkoumáním jejich vnitřností jsem zjistil, že jsou konstrukčně totožné se staršími, pouze mají navíc 8 kondenzátorů, ale to nemá na konstrukční vadu vliv. Prostě jsou stejně na hovno a vyserou se stejně jako ty starší. Samozřejmě že nemůžu vyloučit výskyt nějaké z výroby upravené verze, ale mě se do ruky nedostala.

Frontera/Isuzu Rodeo

Mám i budíky z Isuzu Rodeo. Pokud pominu jiný vzhled předního panelu a jiné kontrolky, pak montážně jsou stejné s Fronterou B. Taktéž konektory jsou stejné, nicméně jejich zapojení je jiné, takže při pouhé záměně nebudou správně fungovat ani kontrolky. Přepojením konektorů, nebo úpravou spojové fólie na zadní straně by mělo jít adaptovat tyto budíky pro použití ve Fronteře. Bez znalosti rozdílů v elektroinstalaci Frontery a Rodea je to ale risk. Já schémata mám, časem plánuji zkusit tu úpravu tak se snad pochlubím.
budiky_01_FB-Rodeo_32i_up01-zmensene.jpg
budiky_02_FB-Rodeo_32i-zezadu-zmensene.jpg
Ostatní rozdíly

Není rozdíl mezi krátkou (Sport) a dlouhou (Long).
Mezi pravostranným a levostranným řízeními je rozdíl v tom, že pravostranné verze mívají tachometr primárně v mílích, vedle je ale i stupnice v kilometrech, počítadlo jede taky v mílích. Přepnout to jednoduše nejde, je nutné přeprogramovat budíky a to nejde ani diagnostikou, stejně tak nejde diagnostikou změnit počet odjetých kilometrů.

V případě že se prokoušete úskalím sháněním a výběru těch pravých, zaručeně funkčních budíků, můžete mít aspoň na chvíli pokoj. Počítejte ale s tím, že dřív nebo později začnou stejně zlobit.

3. Opravit

Z mého pohledu asi nejlepší způsob jak se dobrat k funkčním budíkům. Nicméně není pro každého, takže pokud si netroufáte, svěřte to odborníkům (a řádně je odměňte). :grin:

Problém je v tom, že všechny budíky co jsem měl v rukou a u kterých se někdo pokoušel o opravu, tak se víceméně pokoušeli náhodně propájet spoje, ale bez snahy najít skutečnou závadu a odstranit její opakování. Problém je v konstrukční vadě spojené s legislativními nařízeními. Jak popíšu v další kapitole, tak problém tkví v kombinaci několika okolností. Hlavní problém je špatné chlazení, kdy jsou budíky uložené v podstatě uzavřené a stísněné kapličce. Dále je to špatné umístění součástek, kdy žárovky, regulátor napětí a výkonové odpory, tedy součástky co samy vyzařují teplo jsou umístěné tak, že teplo není rozptylováno do okolí, ale je lokálně odváděno do desky plošných spojů, kde způsobuje pnutí a praskání pájených spojů. 6e skutečně dochází k praskání mám ověřeno pomocí velmi silné lupy. Bohužel nemám aktuálně k dispozici objektiv k foťáku, kterým bych dokázal udělat dostatečný makro snímek, kde by byly praskliny patrné. Dalším faktorem je první legislativní chyba a to použití bezolovnaté pájky. Už delší dobu je zakázáno použití olovnatých pájek, které mají sice lepší vlastnosti, ale je tam olovo a to je prostě fuj. Co naplat, že takové výrobky zdaleka tolik nevydrží. Použití bezolovnaté pájky nemůžu stoprocentně potvrdit, nicméně chování cínu při pokusu o přepájení spojů, zejména nutnost použití vyšší teploty mě vede k přesvědčení, že bezolovnatá pájka byla v na plošném spoji budíků použita. No a když uvedené chyby završíme poslední chybou, kterou je svícení během dne, tak máme zaděláno na časovanou bombu. Je třeba si uvědomit, že když rozsvítíme světla ve dne, konkrétně třeba v létě, kdy je auto rozpálené, tak uvnitř kapličky přístrojů je doslova peklo. Není nikterak chlazená, svítí tam žárovky, zahřívají se i ostatní součástky. Teplotou se deska spojů lokálně roztahuje, v noci zase smršťuje, spoje praskají. Zpočátku funguje už popsané zapnutí světel, kterým se dostane napěťový impuls pro spuštění jinou cestou, případně po stisknutí tlačítka resetu se prohne deska plošných spojů a dočasně se spojí přerušené spoje. Takže co s tím?

Pokračování příště :wink:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Oprava

A je tu velké finále. Uvidíte nevídané, uslyšíte neslýchané, zažijete napětí (12V), obavy i úlevu. Dá se říct, že po dočtení posledního řádku pro vás už nebude existovat svět jaký byl dříve.

Takže pojďme si představit hlavního aktéra, vedlejší herce ale i plánovaný děj celé akce.
Předvedu vám opravu a úpravu budíků k Fronteře B 3,2i r.v. 2000. Budíky jsou takzvaně padlé, tedy po připojení stálého i spínaného napětí se posunou ručičky trochu nahoru a víc se nehýbají, podsvícení displeje pouze svítí a ukazuje méně známou závadu, tedy i poškození displeje, které ještě není v rozsahu, kdy by znemožňovalo jeho čitelnost, nicméně je mým cílem co nejlepší výsledná funkčnost, protože si budíky opravuji pro své auto. Dárcem displeje jsou jiné budíky, které používám k pokusným účelům.
budiky_05_3,2i_opravene_pred_opravou-cele-zmensene.jpg
Pro pájení součástek je nutné použít mikropájku, nejlépe s regulovatelnou teplotou nebo horký vzduch (ne pistolovou trafopájku!), dále je vhodná pracovní lupa. Taky je třeba tavidlo, já používám pastu na SMD součástky a olovnatý cín v pastě.

Začneme rozebráním budíků. Je třeba sejmout černý přední kryt, ten drží pomocí paciček po straně. Radši se nepokoušejte sundat plexi štít, ten je docela zkřehlý a packy se snadno ulámou.

Teď je třeba sejmout ručičky budíků. Já je sundávám opatrným točením proti směru hodinových ručiček a pozvolným taháním. Nedoporučuju používat násilí, může dojít k poškození krokových motorů ukazatelů. Po sundání ručiček je třeba sundat štít s popisky. Je trochu přilepený, ale ne moc, takže stačí ho trochu podebrat a opatrně vylopunout.

Dalším krokem je vyjmutí plexi pro rozptýlení světla podsvícení. Jsou zde packy, které je třeba postupně odklánět a plexi vytahovat. Pozor, je opět křehký!
budiky_06_3,2i_opravene_pred_opravou-pohled_na _soucastky-zmensene.jpg
Nyní máme pěkný výhled na horní část desky plošných spojů. Povšimněte si ztmavlých míst kolem žárovek podsvícení, výkonových odporů vpravo dole (ty modré válečky) a černé hranaté součástky se třemi nožičkami vlevo nahoře (stabilizátor). To jsou všichni viníci tepla a tím i závad. Pokud budete pátrat po konkrétních místech závady, pátrejte se silnou lupou právě u součástek za výkonovými odpory a stabilizátorem.
budiky_07_3,2i_opravene_pohled_na_spoje-zmensene.jpg
Zde máme pohled na stranu spojů. V mém případě jsem objevil praskliny cínu u tří součástek označených červeným kroužkem. Neberte to ale jako konkrétní místo závady, na jiných budících jsem našel poškození i u okolních součástek. Osobně doporučuji raději věnovat více času opravě a přepájet všechny součástky mimo integrovaných obvodů (to jsou ti černí broučci s osmi a více nožičkama), u nich je jejich upevnění pružnější a není takové riziko praskání spoje, naopak při neopatrném pájení je možné poškození nebo zkratování těchto součástek. Při přepájení je třeba použít pájecí pastu, nebo ještě lépe nový cín s olovem. Já osobně použil pastu s rozemletým olovnatým cínem, tu jsem nanesl párátkem na spoje a pájkou přetavil. Přepájení celé desky mi trvalo zhruba tři hodiny. Já si to ještě zkomplikoval tím, že jsem měnil displej. Také jsem měnil elektrolytické kondenzátory. Původní jsou velmi kvalitní od firmy Nichicon a nejspíš jsou v pořádku, ale já je nemám možnost změřit a když už se v tom hrabu, tak jsem je pro jistotu vyměnil. Také jsem přidal 8 bipolárních kondenzátorů 33uF a 50V, které jsem viděl osazené u novějších verzí budíků. Na funkci a spolehlivost podle mě nejspíš nemají vliv, ale je to v mých budících, tak budu moct sledovat jejich případný vliv. Tyto kondenzátory jsem pro jistotu zajistil přilepením silikonem. Taky jsem vyměnil displej za zdravý. Po pájení doporučuji opatrné omytí desky pomocí štětečku technickým lihem aby se odstranily zbytky pájecích past.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) George 3D dne 23 říj 2019 08:18, celkem upraveno 1 x.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Tím bych mohl skončit, ale jak jsem již psal dříve, pokud se neodstraní příčina lokálního přehřívání, závada se dříve nebo později zase vrátí. Proto jsem provedl celkem tři opatření:

1. Odsazení výkonových odporů od desky spojů. Naštěstí ponechali v továrně dostatečný přesah vývodů těchto odporů, takže je možné při přepájení jejich odsazení o cca 1mm od desky. I malé odsazení napomůže přenos tepla do prostoru a ne tolik do desky.

2. Přidání chladiče ke stabilizátoru. Já vložil malý naohýbaný a provrtaný měděný plíšek pod stabilizátor. Přečnívající ramena plíšku jsem ohnul do prostoru tak, aby odváděla teplo do prostoru. Pod chladič jsem pro lepší přenos tepla dal trochu silikonové vazelíny, dá se ale použít i teplovodivá pasta pro počítačové procesory.

3. výměna žárovek podsvícení a kontrolek za LED. Dá se to částečně obejít i montáží přídavných světel denního svícení, aby během dne zbytečně nesvítily žárovky v podsvícení budíků a tím je nezahřívaly. Vliv druhu podsvícení uvidíte o něco níže.

Nyní mám budíky přepájené a znovu vložené do zadního plastu abych je vyzkoušel. Chvilka napětí, zapnutí napájení a co by jste řekli, ono to funguje, displej nabíhá, ručička tachometru se přesouvá do výchozí polohy.
budiky_08_3,2i_opravene_prvni_zapnuti-zmensene.jpg
Takže nastává složení budíků zpět. Doporučuji před složením díly očistit, přece jenom se tam za léta nahromadil prach a při manipulaci se objevily otisky prstů. Dobrý je Isopropylalkohol na číselníky, saponát na plexi a černý štítek.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Nyní je na čase ukázat si vliv volby druhu podsvícení. Pro představu o spotřebě jsem do napájecího okruhu zapojil ampérmetr.

Nejdříve kompletní osazení žárovkami:


Pouze zapnuté napájení stálým a spínaným proudem
budiky_09_3,2i_opravene_s_zarovkama_zapnute-zmensene.jpg
Zapnuté napájení budíků a podsvícení
budiky_10_3,2i_opravene_s_zarovkama_podsviceni-zmensene.jpg
Zapnuté napájení budíků, podsvícení a kontrolky použité pro manuální převodovku a motor 3,2i
budiky_11_3,2i_opravene_s_zarovkama_vse_zapnuto-zmensene.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Osazení komplet všemi LED:

Pouze zapnuté napájení stálým a spínaným proudem
budiky_12_3,2i_opravene_s_LED_zapnute-zmensene.jpg
Zapnuté napájení budíků a podsvícení
budiky_13_3,2i_opravene_s_LED_podsviceni-zmensene.jpg
Zapnuté napájení budíků, podsvícení a kontrolky použité pro manuální převodovku a motor 3,2i
budiky_14_3,2i_opravene_s_LED_vse_zapnuto-zmensene.jpg
Rozdíl v proudovém odběru je evidentní. Dá se říct, že energie odebíraná žárovkami navíc, je energie přeměněná na teplo, což odpovídá při maximálním zapojení cca 20W tepla a to už je na tak malý prostor docela dost.

LED jsem nakoupil na Aliexpresu, stejně jako pájecí pasty. Při porovnání mají LED podsvícení displeje a kontrolky vyšší svítivost, v provozu uvidím, jestli kontrolky nebudou zbytečně oslňovat. Naopak LED pro podsvícení budíků mají v mnou použité variantě slabší svit. Už mám objednané silnější, tak uvidím jak budou svítit. U LED je při náhradě za žárovky několik problémů. Žárovky svítí barevně trochu do oranžova a svítí rovnoměrně na všechny strany. LED svítí obvykle bodově, což je problém pro rovnoměrnost podsvícení a také mívají v bílé variantě odstín mírně do modra. Takže já použil u podsvícení displeje a budíků žluté LED, u kontrolek bílé. Ty trochu změnily barvu kontrolek, ale ne nijak výrazně, tak mi to nevadí.

Tak milé děti, zazvonil zvonec a krásného a napínavého příběhu je konec. :grin:
Snad tímto pojednáním někomu pomůžu. Pokud jsem někde napsal blbost, tak ji rád opravím, nebo doplním. Hodně zdaru a světu mír! :lol:
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
Uživatelský avatar
sherpa
Super diskutér
Příspěvky: 1564
Registrován: 29 pro 2007 10:49
Bydliště: Bratislava/Tatry, Slovakia,
Kontaktovat uživatele:

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od sherpa »

krasna diskoteka s tymi LED! v tme to bude nadherne svietit. ja som si svojho casu vsimol, ze s nastupom jesene a vlhkosti, sa rano obcas pri startovani tato diskoteka vselijako nezavisle rozblikala...mozno aj skratovanie bolo...ktovie.
exRatrak: Opel Frontera B 1999 3.2i V6 151 kW automat Green Alpine Ski Tour 4x4 Limited Emotion edition
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Ta diskotéka může být způsobená špatným ukostřením. Jelikož jsem při hledání příčiny vad budíků kontroloval i kostru, tak můžu říct, že rozvod ukostření přístrojovky je pro Fronteru B udělaný opravdu prasácky. Samotné kostřící body jsou dva. Jeden je na sloupku dveří u levé nohy řidiče. Druhý pak pod tlačítky výhřevu sedaček na středovém tunelu. Ty kostřící body jsou ale ještě vcelku OK, co je ale horší, tak dál jsou ve svazku větvení pro kostru dělaná kovovými svorkami, kde jsem u některých našel stopy oxidace. Mám takové podezření že ony svorky jsou hliníkové a dráty samozřejmě měděné, což je nedobrá kombinace. Já mám nataženou přímou větev kostry od kostřícího bodu na sloupku až k budíkům.
Co se týká svítivosti LED u kontrolek, tak svítí opravdu výrazněji. Za tmy jsem zatím moc nejel, ale nepřišly mi vyloženě oslňující, ale osobně bych radši trochu menší svítivost. Až mi dorazí další LED pro podsvícení, tak můžu udělat pár fotek ve tmě a to včetně bílého podsvícení budíků, které taky nevypadá špatně.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
Uživatelský avatar
sherpa
Super diskutér
Příspěvky: 1564
Registrován: 29 pro 2007 10:49
Bydliště: Bratislava/Tatry, Slovakia,
Kontaktovat uživatele:

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od sherpa »

regulacia podsvitu palubovky funguje snad aj u LED svetielok {u ziaroviek som to mal takmer na minime}. gombik/ovladac-valcek je vlavo dole na palubke. to bol celkom luxusny prvok na tu dobu a typ auta.
exRatrak: Opel Frontera B 1999 3.2i V6 151 kW automat Green Alpine Ski Tour 4x4 Limited Emotion edition
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Ano, regulace funguje, ale jen u podsvícení budíků a ovladačů. Na kontrolky regulace nemá vliv.
Mimochodem, regulaci podsvícení jsem měl v žigulíku 1600 z roku 1978 a to přímo z výroby, nebyla to nějaká dodělávka.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
Uživatelský avatar
Goauld_cz
Pokročilý diskutér
Příspěvky: 670
Registrován: 09 lis 2012 11:17
Bydliště: Prostějov

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od Goauld_cz »

Tak já ještě doplním, že přístroje z Rodea, jsou tři varianty.
První je od roku 1998 do 1999 s tou fólií jako u Frontery.
Druhá je od roku 2000 do roku 2003 s klasickou tvrdou kuprextitovou deskou a zcela jiným způsobem připojení konektorů než v případě fóliové verze. Tedy normální pinový konektor samec/samice (ty mám já). Rozdíl oproti fóliové verzi je, že počítadlo kilometrů není "mechanické", ale je tam malý displej podobný jako u Frontery.
Třetí varianta je od roku 2004 a je stejná jako druhá, jenom má jiný vzhled a rozmístění kontrolek. Co se týče zapojení, tak nevím jestli se liší, ale konektory jsou stejné.

Verze pro manuál a automat se liší tím, že u manuálu chybí žárovky pro ukazatel zvoleného "stupně" a nějakých součástek kolem. Deska je univerzální i pro Isuzu Axiom a VehiCROSS se systémem TOD, což se na Rodeo už nikdy nedostalo (v Americe, v Japonsku to měli), protože jeho výroba skončila a Isuzu vystoupilo z koncernu GM. Kvůli tomu v roce 2004 skončila i výroba Frontery, přesto že Opel v GM byl ještě dlouho poté. Platformu totiž vlastnilo Isuzu a nadále ji GM neposkytlo k produkci. To jenom tak mimo téma.

Foto mých přístrojů. Těch čtyřech LEDek si nevšímejte to byl pokus jak která svítí. Teď už mám LEDky všude.

přístroje rodeo 1.jpg
přístroje Rodeo.jpg
přístroje rodeo 2.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
EX Isuzu Rodeo LS 3.2 V6 ; GOLF IV 1.9TDI ; 2014 Jeep Grand Cherokee 5.7 HEMI
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Děkuju za pěkné doplnění. Neměl jsem tucha, že v Isuzu byly hned tři verze budíků.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
frontera 2000
Příspěvky: 8
Registrován: 01 zář 2017 17:19

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od frontera 2000 »

Ahoj,

perfektna praca... :wink: uz niekolko rokov na mojej frontere tiez budiky sa aktivovali az po zapnuti svetiel, ale nebral som to nijak zvlast tragicky, kedze aj tak tie svetla treba zapinat. Ale vcera mi najprv ostali stat, zasekli sa rucicky rychlomeru, otacok aj teploty a potom pekne pomaly stupali az kym som podla nich isiel kozmickou rychlostou ktoru jenoducho nedokazali ukazat :lol: :lol: :lol: Ale to ma uz kus vylakalo kedze som nic take necakal, dokonca aj ked som vypol motor ostalo to uz tak. No a co dalej.. nebolo koho co by povedal co sa deje. no a teraz som na fore cele doobeda cital a vidim ze ani zdaleka nie som sam, co ma tento problem.... Mne sice rucicky momentalne funguju normalne... odpojil som baterku a znovu napojil... vratili sa do normalu a zatial idu, al ako tak citam tak zasa mozu kedykolvek "zblbnut". A vtedy kazda rada draha teraz sak vdak chalanom viem o co ide...
Volal som uz spominanemu panovi do Oravskej Polhory a stale pracuju a opravuju aj budiky na Fronteru... Ked treba mam to poslat.
Dakujem chalani za Vase prispevky.... pomohlo....
Olympus1
Příspěvky: 12
Registrován: 03 srp 2019 06:41

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od Olympus1 »

Perfektní práce!
Nevím, jak to jinak napsat. Dík
Objednal jsem si teda "údajně" funkční budíky z 2.2 dti 85KW 2002, a zkusím je dát do 88 KW 2004. Kontrolka auta s bleskem mi nevadí, alespoň nebude prudit. Uvidím jak to půjde. Napadlo mě, jestli by do kapličky nešly udělat nějaké větrací otvory, třeba ze stran a ze spodu.

Olympus.
Opel Frontera (dlouhá) 2004, 2.2 DTI, Honda Blackbird (motorka) 8) , Fiat Stillo … :oops: (... no jo, no... pro manželku.)
George 3D
Začínající diskutér
Příspěvky: 328
Registrován: 03 čer 2008 07:23
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Popis, závady a opravy budíků Frontera B

Příspěvek od George 3D »

Pokud bych dělal větrací otvory, tak asi spíš nahoru, nebo dozadu. Nahoře by neměly být žádný dráty ani jiný komponenty, vzadu v horní části taky ne,ale mám pocit, že tam někde je roura ofuku čelního skla.
Osobně bych jako prevenci ale radši namontoval světla denního svícení.
Naposledy upravil(a) George 3D dne 23 led 2020 10:36, celkem upraveno 1 x.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
Odpovědět

Zpět na „ELEKTRIKA“