Ahoj Roberte. Tady asi nebudu moc platný, jelikož mé nádobíčko je ze sousední stáje a tudíž Nikony procházejí tak trochu kolem mne bez větší pozornosti.
Nicméně, co jsem rychle nastudoval, tak něco málo z mého pohledu. Počet ostřících bodů autofokusu zůstal stejný na 11, tzn., že si v tomto ohledu nepolepšíš, to samé platí i i pro korekce expozice a dalších pár drobností. Na druhou stranu přechod z CCD čipu na CMOS může lehkou přidanou hodnotu přinést, i když v této kategorii fotoaparátu je otázkou, jak moc pro běžného uživatele postřehnutelnou. Vzhledem k mezigeneračnímu rozdílu lze předpokládat v každém případě poznatelný posun k lepšímu v oblasti digitálního šumu při vyšších citlivostech, což vidím zatím jako hlavní pozitivum.
Co do videa v DSLR jsem zatím velmi konzervativní, jelikož technologie je stále v plenkách a ani velké reklamní masáže nemohou zakrýt fakt, že kvalita záznamu, byť ve Full-HD, jen stěží dosahuje na nejlevnější Full-HD videokamery. Tzn., že ten kdo uvažuje o koupi nové zrcadlovky kvůli videu, tak za stejné peníze by pořídil násobně kvalitnější videokameru. Potíž je především v tom, že např. stabilizace obrazu u fotoaparátu je počítána lehce odlišně, než je tomu třeba u videozáznamu, jelikož je primárně určena pro statický snímek a samozřejmě u kamer je tomu naopak (zdaleka nejsou schopny udělat tak kvalitní snímek, jako fotoaparát). Další, neméně důležitým hendikepem je skutečnost, že v okamžiku přepnutí DSLR do videomódu dojde k výraznému omezení dynamického rozsahu načítaných dat, takže oproti záznamu do RAWu (či jiného podobného digitálního negativu), videozáznam zachytí méně detailů ve světlech o cca. 2 EV a ve stínech taktéž o dalších cca. 2 EV. A o cca. 4 EV menší dynamický rozsah je už hodně velký ústupek v kvalitě záznamu. A aby toho ještě nebylo málo, tak při švenkování (pohybu kamery) dochází drobnému trhání obrazu, což je vidět obzvláště u rychlejších scén a jedná se při sledování o velmi rušivý prvek unavující oči diváka. K tomu ještě přidám, že DSLR zatím neumí při záznamu plynule měnit nastavení clony nebo citlivosti snímače, kterými se koriguje měnící se fotometrika při pohybu kamery, takže na záznamu jsou vidět skokové změny, což také působí docela rušivě.
Jediné, co zatím stojí za přiřazení nějaké té pomyslné výhody je možnost použití výměnných objektivů, které již vlastníš. Pokud však, nedisponuješ pevnými ohnisky se světelností 1:1,8 a lepší, tak i zde můžeš zapomenout na kreativnější práci s hloubkou ostrosti, jako při focení se světelností 1:2,8 a fous horší.
Na druhou stranu ale možnost operativního záznamu, když nemám po ruce videokameru, je rozhodně dobrá a pro rychlé záznamy nějakých rodinných události naprosto dostačující, pokud se od výsledku nebude očekávat více, než je digitální zrcadlovka schopná v dnešní podobě zvládnout.
Za takových 5 - 10 let může být situace ale výrazně jiná. Zatím video v DSLR vidím především jako marketingový tah pro udržení prodejů a možná i zajímavou technologii do budoucna.
Jestli koupit, nebo nekoupit, to si musíš rozhodnout sám. Osobně bych to postavil na tom, jak moc si chceš udělat radost, než jestli to má smysl.
A jestli hledáš jenom argument, proč si koupit novou hračku, aby Ti to doma prošlo, tak kvůli nižšímu digitálnímu šumu rozhodně
jako "odborník" DOPORUČUJI