Tlak oleje, minimální a maximální hodnoty

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Tlak oleje, minimální a maximální hodnoty

Příspěvek od Slaava »

Mám problém s tlakem oleje u 2,3TD. Donedávna byla rafika vcelku bez problémů cca uprostřed stupnice. Cca jeden den po jednom průjezdu krapet vyšší vodou se ale začala zmateně třepat mezi středníma a vysokejma hodnotama. Při generálce sem vyměnil kablík co vede od čidla tlaku k ciferníku (kontakt byl hodně zasranej a tak jsem zjistil, že při větším odporu drátku leze rafička nahoru) a rafika je teď proklatě nízko. Při neutrálu a teplým autě mi dokonce začíná svítit kontrolka mazání.
Kdyby to předtím nevykazovalo normální hodnoty, tak bych automaticky šel po čerpadle, takhle sem poněkud nejistej. :oops: Každopádně mám dotazy:

- Nerepasoval/neměnil jste už někdo olejové čerpadlo a kde a zakolik jej (popř. jen ozubená kola) splašit (vím jak změřit opotřebení soustavy i hodnoty vůlí, nevím jak postupovat, když to bude v prdeli)?
- Jak změřit skutečnej tlak oleje (vím kolik to má bejt, nevím ale jak na to)?
- Když se na olej. čerpadle něco mění, tak je to jenom ozubení a kryt komory? (jestli se nepletu, tak komora je součástí krytu rozvodového řetězu)
- Je pro otevření olej. čerpadla nutné vylejvat olej. vanu?
- Těsnost soustavy určitě ovlivní i použité těsnění krytu komory. Je třeba teda použít originál nebo lze i tak aplikovat obligátní "čevenej silikon"?

Díky za každou radu! :idea:
Naposledy upravil(a) Slaava dne 08 čer 2007 21:36, celkem upraveno 1 x.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Důďa

Příspěvek od Důďa »

Čoveče, tak to su zvědavej kdo ti sem co napíše. Ale předpokládám, že oleje máš v motoru dostatek. Pak bych překontroloval to, co jsi v souvislosti s tím v poslední době dělal. Schéma teď nemám po ruce, ale podle toho co jsi psal, kdyby bylo čidlo přemostěné = minimální odpor = ukazatel ukazuje nedostatek oleje. Taky by mělo nějak jít překontrolovat to čidlo. No a pak bych to dal do servisu. :roll:
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Nevím

Příspěvek od Slaava »

Oleje mám dostatek. Rafika hlásí jenom tlak, zda se rozsvítí i při nízké hladině nevím - možná v momentech, kdy už by násoska s sebou strhávala do okruhu i vzduch, což by snižovalo tlak. Jediný, co jsem v souvislosti s tím dělal byl ten průjezd brodem... :?
Čidlo bych chtěl vyjmout (snad mi to nevytáhne celou vanu) a přidělat na tlakovou soustavu s nějakým kalibrovaným tlakoměrem nebo ho kuchnout na dno adekvátně vysokého sloupce kapaliny. Vím, že minimální přípustný tlak v soustavě má bejt 1,8 baru - teď zbejvá jenom rychle sehnat učebnici fyziky pro základní školy. Pokud čidlo bude v lati, tak rozeberu olejový čerpadlo (klasická dvouzubka od Leonarda DaVinciho) a zkouknu opotřebení. Po víkendu chci zajít do Opela, zeptat se, co by stály nový zuby... měl sem používat Colgate. :wink:
Naposledy upravil(a) Slaava dne 11 črc 2005 00:00, celkem upraveno 1 x.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Bc. Daniel Pýcha

tlak oleje

Příspěvek od Bc. Daniel Pýcha »

Řešíme podobný problém na tohle motoru, jenomže to opravdu mazalo málo. Stále není problém u konce. Olejové čerpadlo je NOVÉ a majitel se utrh a ze zoufalství koupil NOVÁ prsa co je v něm o. čerpadlo (tvrdil, že to stálo 28t Kč). No a při jízdě od 5O km (dálky) s tlak zase začna ztrácet, mžurkat kontrolka. Takže stav je takový, že motor jde po 3 ven komplet odstrojit a na tlakovku. Mám podezření na mikrotrhlinu v bloku. Tu už jsem jednu našel na Astře 1,7 TD (Isuzu motor).
Ale tohle asi nebude tvůj problém. Zkusil bych to s méně viskoznějším olejem, vyměnit o. filtr (samorřejmost) a juknou na čidlo (ev. půjčit jinde jiné). Případně změřil tlak v obvodu ve stávajícím stavu (to asi 1).).
Abych nezapoměl ta fronka má najeto poctiných 140t km a majitel ji má jako novou, garářovanou a bohužel servisovanou v Oplu.
Uživatelský avatar
Nimrod
Site Admin
Příspěvky: 1354
Registrován: 23 dub 2005 22:26
Skype: davidek_74
Kontaktovat uživatele:

Tlak oleje

Příspěvek od Nimrod »

Takže pane, cena soukolí v Opelu je 695+687,70. Cena těsnění a přetlakového pístku je 5,70+303,20. Takže cca 1.700,- Kč. Jinak se při brodu mohla dostat voda do oleje. Což by ho patřičně naředilo a zacpalo snímač tlaku oleje. Další věc je možnost zacpaného filtru nebo sacího koše. Jinak přeji hodně zdaru.
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Pes bude zakopán nejspíš v čerpadle

Příspěvek od Slaava »

Olej i filtr jsem měnil (nastal čas výměny), místo původního 5W40 sem použil 10W40, na funkci to ale nemělo vliv. Mám takovouhle teorii: Čerpadlo mazalo vždy málo (nebo čidlo bylo vždy špatný), ale drátek od čidla díky stále stejně špatnému kontaktu měl větší odpor a tahal rafiku nahoru do optimističtějších hodnot. Po namočení v brodu se kontakt natolik zhoršil, že hodnoty byly až moc optimistické a nepravidelný kontakt způsoboval třepání rafiky v horních hodnotách. Teprve nyní, po výměně drátu, mám tedy k dispozici skutečné hodnoty tlaku.
Díky za rady klucí a tobě, Nimrode, díky za ceny dílů v Opelu.
To Daniel Pýcha: Rozumím tomu dobře, že majitel oný 2,3TD měnil jak ozubení, tak komoru čerpadla (ta je ale součástí krytu řetězu, takže ty "prsa" fakt nebyly nejlevnější) a stejně to nepomohlo? To je hnus, velebnosti!
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Bc. Daniel Pýcha

Příspěvek od Bc. Daniel Pýcha »

Jo jo tak tak je to hnus velebnosti. Celá tahle akce už přišla na 70 t Kč. Holt je to citová záležitost něco jako manželství na celý život.
Abych nezapoměl tlak se ztácí, olej neubývá a ve vodě taky není.
Lukáš

Příspěvek od Lukáš »

Tlak oleje se měří na hlavním mazacím kanálu, t.j. tam, kde je namontováno čidlo tlaku. Čidlo se vymontuje, namontuje se redukce podle závitu na čidle a připojí se tlakoměr s rozsahem cca. 0 - 5 bar. Měří se na zahřátém motoru. Jinak podle zkušeností z jiných motorů (např. VM v JEEPu) bych řekl, že to je pouze unavené čidlo tlaku. Jak ukazuje palubní tlakoměr u studenýho a u teplýho motru?
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

To Lukáš

Příspěvek od Slaava »

Díky za rady, Lukáši. Palubní tlakoměr ukazuje při studeným motoru cca 100 kPa, při teplým cca 50 kPa! Minimum by mělo bejt cca 180 kPa (1,8 bar).
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

První pokus

Příspěvek od Slaava »

Tak sem před časem udělal první část pokusu. Vymontoval sem čidlo (mimochodem nový stojí cca 3.500,- Kč), místo něj sem tam natočil jako špunt šroub M14X1,5 cca 12mm dlouhej a čidlo s připojeným drátkem sem vedle auta připojil podivnou redukcí na mechanickou pumpu s manometrem. Natočil sem motor a pumpu našláp na pět atmosfér. Rafika ve voze se jen líně zvedla a ukazovala s bídou desetinu až dvacetinu skutečné hodnoty tlaku. Což značí, že čidlo je v řiti.
Chci ještě zjistit skutečnou hodnotu tlaku oleje dle Lukášovo postupu. Ze zmiňovaného šroubu-špuntu si udělám redukci pro manometr. Bohužel můj tlakoměr má příchytnej závit M8X1 a zatím sem ve svém okolí nelokalizoval příslušnej závitník nebo měřák s normálním závitem.
Mezitím se hodnoty vykazované čidlem ještě zhoršují a při teplém motoru mi kontrolka poruchy mazání zhasíná někdy až při 1.800 otáčkách.
Až postoupím do dalšího kola, tak poreferuju.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Bc. Daniel Pýcha

Příspěvek od Bc. Daniel Pýcha »

Tak pánové k našemu motoru (co ho vyšetřujeme - vis příspěvek výše) závada byla odhalena. Byla zjištěna mikrotrhlina v bloku motoru. Zavařeno, hotovo, odjezd............ za 75t Kč. To je rychta :roll: !!!
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Druhý pokus

Příspěvek od Slaava »

Takže sem konečně udělal druhou část testu tlaku oleje. Redukcí sem na okruh nasadil manometr a zjistil následující hodnoty:

- na volnoběh (800 otáček) je tlak 1,3 bar
- při 1.500 otáčkách je tlak už cca 3,5 bar
- při 2.500 otáčkách je tlak cca 5 bar
- při 3.500 otáčkách je tlak cca 6.5 bar

Je to měřený na poloteplým motoru (moc sem nenajel a ještě mi trvalo chvíli, než sem to tam nabastlil), myslím, že hodnoty to jsou OK. Hodnota minimálního tlaku 1,8 bar je, jestli se nepletu uvádána až při vyšších otáčkách motoru - takže moje hodnota 1,3 bar na volnoběh by neměla bejt problém(?). Přikládám fotku manometru (ukradenýho z pumpičky) a redukce z šroubu.
DSC_5162.JPG
DSC_5164.JPG
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Max. tlak?

Příspěvek od Slaava »

Děcka, prosím ještě o radu, jakej maximální tlak se v mazacím okruhu udržuje přepouštěcím ventilem za čerpadlem. Předpokládám, že 5bar ale mě to u nějakejch 4500 otáček leze i krapet vejš. Díky!
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Zdeněk

tlak oleje

Příspěvek od Zdeněk »

Já mám ten samej motor a poté co mi to na přístrojovce ukazovalo ty samý nesmysle co všem,tak sem si tam dal před čidlo T-kus a manometr nastálo.Ukazuje naprosto shodné údaje s těmi tvými naměřenými.
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: tlak oleje

Příspěvek od Slaava »

Zdeněk píše:Já mám ten samej motor a poté co mi to na přístrojovce ukazovalo ty samý nesmysle co všem,tak sem si tam dal před čidlo T-kus a manometr nastálo.Ukazuje naprosto shodné údaje s těmi tvými naměřenými.
Díky, Zdeňku.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Odpovědět

Zpět na „Motory všeobecně“