Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
- DJ.Tom
- Pokročilý diskutér
- Příspěvky: 892
- Registrován: 21 zář 2006 11:30
- Skype: tomidum
- Bydliště: Praha 4
Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Ahoj, vzhledem ktomu že jsem před rokm měnil baterku a asi už 3x se mi stalo že jsem po výměně nenastartoval podělím se s vámi o pár informací.
Berme že mám Auto 2,2 DTI tedy v zimě žhavení, ale bude to podobné u všech modelů protože je zatuhlé vše i bez žhavení.
Tedy poznatky:
Jedno startování točení starteru 2 vteřiny sebere z bterie 3 Ah při prvotním odběru 300A po dobu asi 0,25 vteřiny. Ztráta energie natočením motoru, se po té rovná 15 minutám motoru zapnutého, tedy dobíjeného. Je jedno zda auto stojíči jede ve vyžších otáčkách, neb dobíjecí proud je stále takřka stejný.
Dobíjecí proud aleternátoru do baterie je dle kondice baterie a teploty 10-15 A (berme že v zimě se baterie dobíjí hůře berme tedy 10A)
Standardní napětí v autě při nastartovaném motoru a vypnutých spotřebičích by mělo být 14-14,4 V (Frontery dle poznatku mají 14 V)
Při kompletním zatížení zapnutých všech spotřebičů (vyhřívání skla 10A, obrysovky 3A, hlavní světla 8A, mhhovky celkem 10A, výhřev sedaček 15A, ventilátor interieru 10 A je součet proudů cca: 56 A) Když přidám proud baterií 10 A jsme na maximu alternátoru což je 60 A Tento proud je standardní maximální, špičkový je 100A a neměl by být táhnut déle než pár vteřin !!!! (naviják včechny přístroje atd.) Doporučený proud je 40-60 A tak můžete každý počítat.
Při tomto odběru 60A napětí spadne na cca na 13 V (pokud spadne pod 13 V, něco je špatně)
Další krásný pokus zda je altík OK je při veškré této zapnuté zátěži odpojit - pól baterie. Auto nesmí chcípnoput a toto napětí na prázno nesmí spadnout pod těch 13 V. Při tomto pokusu můžeme také udělat cvičný pokus jakým proudem dobíjíme baterii tedy dáme mezi mínus pól baterky a mínus pól odpojený (auta) měřák s rozsahem proudu 20 A a zjistíme že při této maximální zátěži je dobíjení cca 8A neb nám spadlo napětí na 13 V.
Profesionálnější měření mohou udělat ti co mají někoho s Osciloskopem. Opět zapneme motor odpojíme baterku zapneme zátěž a krom měřáku připojíme osciloskop a pozorujeme jak napětí kolísá pokud zjistíme pravidelné pády napětí (o cca více jak 3 V dolu) tedy linka nebude moc rovná, víme že je v háji bud vynutí, nebo některá dioda v altíku. (u altíku dobrého je i při zátěži linka takřka rovná s takrka sinusovým tvarem v rozkmitu cca 1V)
Ok Vraťme se od testů k realitě.
Z těchto pokusů je jasné že pokud nastartuji auto, musím prostě ujet minimálně 15 minut jinak jedu z baterkou na dluh.. jenže ujet pokud nemám v autě nic zapnutého. Pokud mě běží obrysovky, hlavní světla, větráček na půlku, a výhřev zadního skla (zde bych byl právě opatrný) je odběr cca 20A tedy napětí padne tak na 13,8 V tedy už neplatí dobíjení 10 A ale cca 9A já vím je to malý rozdíl ale znamená to jízdu né 15 minut ale cca 20 minut.
Další zajímavou věcí je klidový odběr auta. Pokud nemáme dodělané žádné vychytávky v autě, je klidový odběr cca 30 mA (opět se dá jednoduše změřit)
Při vypnutém motoru zamklém autě a tedy vším v autě vyplím Opět odpojím - pol baterie a do série (mezi pól baterie a pól auta umístím měřák proudu, tentokrát na menší rozsah cca 200 mA a po sklidnění (cca půl minutě vidíme klidový odběr). U mě tím že mám alarm, dvě zálohovaný sirény GSM pager hodiny nezávislého topení 2 zesilovače na muziku, a automatické spínání věcí po odemknutí je odběr 80 mA vypočítá si každý jak dlouho můžu stát.
No budeme tedy ale brát tu realitu 30 mA ta znamená že za den 24 hodin j proud odebraný z baterie 24 hod x 0,02 A = 0,75Ah. Ktomu aby auto nastarovalo potřebuje v zimě kapacitu baterie 40 Ah !!!!!!! tedy pokud jako já máte novou baterku 74 Ah odečtu těch 40 Ah zbude mi 24 Ah: 0,75Ah což je 32 dní bez jízdy.
Problém je takový že realita není reálná počítejme tak s 25 ti dny. Ale pozor to je léto !!! v zimě klesá kapacita baterie cca o 1/3 tedy musíme počítat aby nám zůstalo tak 50 AH teoretické kapacity a vysosnout můžeme cca 15 Ah kapacity tedy cca 20 dnů stání. Každý si propočte.
Baterie obyčejná ztrácí každý rok cca 1 /10 kapacity pokud jí nikdy nevybyjete pod 10 V ! Pokud ano je již na půl v háji. Tedy s 3 ky starou baterkou můžu v zimě stát a pak nastartovat tak 14 dnů
Pro výpočet odběru proudu doplním pár základů pro výpočet (jsou to přibližné hodnoty):
Řídící jednotka motoru: 10 mA
Centrální zamykání na dálku: 10 mA
Alarm centrál s alarmem: 15 mA
Led imitující alarm: 5 mA
Zálohovaná siréna pro alarm: 5 mA
GSM Pager / alarm 30-60 mA
Automatické spínání světel: 5 mA
Vypnuté autorádio 5 mA
Vypnutý zesilovač muziky 5 mA
Vypnuté nezávislé topení (načasované) 15 mA
GPS vyhledávač: 30 mA
Svod elektřiny izolací atd.: 2 mA
Zaplá autolednička: 3A !!!
Dvojblinkr v nouzi: 5 A !!!
Vnitřní hodiny teploměr atd. 10 mA
Palubní deska / palubní počítač 5 mA
Výpočet daného Ah hodnota Ah tedy amper hodina znamená odběr 1 A po dobu jedné hodiny. Tedy žárovka 55 W jenž bere proud 55 W : 12 V = 4,5 A
Tedy za jednu hodinu sebere 4,5 Ah
Jak změřit doma kapacitu baterie.
Baterku vyndáme z auta a plně jí nabijeme. Ideální né čínskou nabíječkou ale něčím co ukazuje dobíjecí proud. Nabíječky mají kolem 4/6/8A Baterie 74 Ah tedy nabíjíme při proudu 8A cca 8 hodin. Po plném nabití. klidně více nežli méně, napojíme na baterku žárocku 55 W (bacha hodně hřeje tak opatrně, paraelně napojíme voltmetr a zapneme stopky žárovkou 12 V 55 W bude téct proud cca 4A tedy by měla svítit dokud neklesne napětí na baterii na 10 V Níže nechodtě ničí se baterie !!! cca 15 hodin tehdy je baterie jako nová. sami spočítáte dle času a použité žárovky kolik má baterie cca kapacitu. (měření se provádí v teple). Po té baterii opět pně nabijte a vratte do auta. Pracujte oppatrně vyvarujte se zkratu baterie. používejte vodiče min 0,75 mm zaaretujte žárovku sklo může mít až 300 stupňů !!!
Tedy rady na závěr. Proveďte měření dobíjení, měření odběru, měrení baterie, uvědomte si jak starou máte baterku jak dlouho stojíte a jak často a daleko jezdíte. V zimě omezte startování s jakýmikoliv spuštěnými spotřebiči.
Pokud Auto nenaskočí na první pokus. A vidíte že baterie nezvládá netrapte jí aby jste jí dále nevybíjeli.
Berme že mám Auto 2,2 DTI tedy v zimě žhavení, ale bude to podobné u všech modelů protože je zatuhlé vše i bez žhavení.
Tedy poznatky:
Jedno startování točení starteru 2 vteřiny sebere z bterie 3 Ah při prvotním odběru 300A po dobu asi 0,25 vteřiny. Ztráta energie natočením motoru, se po té rovná 15 minutám motoru zapnutého, tedy dobíjeného. Je jedno zda auto stojíči jede ve vyžších otáčkách, neb dobíjecí proud je stále takřka stejný.
Dobíjecí proud aleternátoru do baterie je dle kondice baterie a teploty 10-15 A (berme že v zimě se baterie dobíjí hůře berme tedy 10A)
Standardní napětí v autě při nastartovaném motoru a vypnutých spotřebičích by mělo být 14-14,4 V (Frontery dle poznatku mají 14 V)
Při kompletním zatížení zapnutých všech spotřebičů (vyhřívání skla 10A, obrysovky 3A, hlavní světla 8A, mhhovky celkem 10A, výhřev sedaček 15A, ventilátor interieru 10 A je součet proudů cca: 56 A) Když přidám proud baterií 10 A jsme na maximu alternátoru což je 60 A Tento proud je standardní maximální, špičkový je 100A a neměl by být táhnut déle než pár vteřin !!!! (naviják včechny přístroje atd.) Doporučený proud je 40-60 A tak můžete každý počítat.
Při tomto odběru 60A napětí spadne na cca na 13 V (pokud spadne pod 13 V, něco je špatně)
Další krásný pokus zda je altík OK je při veškré této zapnuté zátěži odpojit - pól baterie. Auto nesmí chcípnoput a toto napětí na prázno nesmí spadnout pod těch 13 V. Při tomto pokusu můžeme také udělat cvičný pokus jakým proudem dobíjíme baterii tedy dáme mezi mínus pól baterky a mínus pól odpojený (auta) měřák s rozsahem proudu 20 A a zjistíme že při této maximální zátěži je dobíjení cca 8A neb nám spadlo napětí na 13 V.
Profesionálnější měření mohou udělat ti co mají někoho s Osciloskopem. Opět zapneme motor odpojíme baterku zapneme zátěž a krom měřáku připojíme osciloskop a pozorujeme jak napětí kolísá pokud zjistíme pravidelné pády napětí (o cca více jak 3 V dolu) tedy linka nebude moc rovná, víme že je v háji bud vynutí, nebo některá dioda v altíku. (u altíku dobrého je i při zátěži linka takřka rovná s takrka sinusovým tvarem v rozkmitu cca 1V)
Ok Vraťme se od testů k realitě.
Z těchto pokusů je jasné že pokud nastartuji auto, musím prostě ujet minimálně 15 minut jinak jedu z baterkou na dluh.. jenže ujet pokud nemám v autě nic zapnutého. Pokud mě běží obrysovky, hlavní světla, větráček na půlku, a výhřev zadního skla (zde bych byl právě opatrný) je odběr cca 20A tedy napětí padne tak na 13,8 V tedy už neplatí dobíjení 10 A ale cca 9A já vím je to malý rozdíl ale znamená to jízdu né 15 minut ale cca 20 minut.
Další zajímavou věcí je klidový odběr auta. Pokud nemáme dodělané žádné vychytávky v autě, je klidový odběr cca 30 mA (opět se dá jednoduše změřit)
Při vypnutém motoru zamklém autě a tedy vším v autě vyplím Opět odpojím - pol baterie a do série (mezi pól baterie a pól auta umístím měřák proudu, tentokrát na menší rozsah cca 200 mA a po sklidnění (cca půl minutě vidíme klidový odběr). U mě tím že mám alarm, dvě zálohovaný sirény GSM pager hodiny nezávislého topení 2 zesilovače na muziku, a automatické spínání věcí po odemknutí je odběr 80 mA vypočítá si každý jak dlouho můžu stát.
No budeme tedy ale brát tu realitu 30 mA ta znamená že za den 24 hodin j proud odebraný z baterie 24 hod x 0,02 A = 0,75Ah. Ktomu aby auto nastarovalo potřebuje v zimě kapacitu baterie 40 Ah !!!!!!! tedy pokud jako já máte novou baterku 74 Ah odečtu těch 40 Ah zbude mi 24 Ah: 0,75Ah což je 32 dní bez jízdy.
Problém je takový že realita není reálná počítejme tak s 25 ti dny. Ale pozor to je léto !!! v zimě klesá kapacita baterie cca o 1/3 tedy musíme počítat aby nám zůstalo tak 50 AH teoretické kapacity a vysosnout můžeme cca 15 Ah kapacity tedy cca 20 dnů stání. Každý si propočte.
Baterie obyčejná ztrácí každý rok cca 1 /10 kapacity pokud jí nikdy nevybyjete pod 10 V ! Pokud ano je již na půl v háji. Tedy s 3 ky starou baterkou můžu v zimě stát a pak nastartovat tak 14 dnů
Pro výpočet odběru proudu doplním pár základů pro výpočet (jsou to přibližné hodnoty):
Řídící jednotka motoru: 10 mA
Centrální zamykání na dálku: 10 mA
Alarm centrál s alarmem: 15 mA
Led imitující alarm: 5 mA
Zálohovaná siréna pro alarm: 5 mA
GSM Pager / alarm 30-60 mA
Automatické spínání světel: 5 mA
Vypnuté autorádio 5 mA
Vypnutý zesilovač muziky 5 mA
Vypnuté nezávislé topení (načasované) 15 mA
GPS vyhledávač: 30 mA
Svod elektřiny izolací atd.: 2 mA
Zaplá autolednička: 3A !!!
Dvojblinkr v nouzi: 5 A !!!
Vnitřní hodiny teploměr atd. 10 mA
Palubní deska / palubní počítač 5 mA
Výpočet daného Ah hodnota Ah tedy amper hodina znamená odběr 1 A po dobu jedné hodiny. Tedy žárovka 55 W jenž bere proud 55 W : 12 V = 4,5 A
Tedy za jednu hodinu sebere 4,5 Ah
Jak změřit doma kapacitu baterie.
Baterku vyndáme z auta a plně jí nabijeme. Ideální né čínskou nabíječkou ale něčím co ukazuje dobíjecí proud. Nabíječky mají kolem 4/6/8A Baterie 74 Ah tedy nabíjíme při proudu 8A cca 8 hodin. Po plném nabití. klidně více nežli méně, napojíme na baterku žárocku 55 W (bacha hodně hřeje tak opatrně, paraelně napojíme voltmetr a zapneme stopky žárovkou 12 V 55 W bude téct proud cca 4A tedy by měla svítit dokud neklesne napětí na baterii na 10 V Níže nechodtě ničí se baterie !!! cca 15 hodin tehdy je baterie jako nová. sami spočítáte dle času a použité žárovky kolik má baterie cca kapacitu. (měření se provádí v teple). Po té baterii opět pně nabijte a vratte do auta. Pracujte oppatrně vyvarujte se zkratu baterie. používejte vodiče min 0,75 mm zaaretujte žárovku sklo může mít až 300 stupňů !!!
Tedy rady na závěr. Proveďte měření dobíjení, měření odběru, měrení baterie, uvědomte si jak starou máte baterku jak dlouho stojíte a jak často a daleko jezdíte. V zimě omezte startování s jakýmikoliv spuštěnými spotřebiči.
Pokud Auto nenaskočí na první pokus. A vidíte že baterie nezvládá netrapte jí aby jste jí dále nevybíjeli.
Naposledy upravil(a) DJ.Tom dne 03 lis 2010 21:40, celkem upraveno 5 x.
AUTOELEKTRO bokovka PRAHA diagnostika Opel, VW koncern 777 21 30 21
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
- DJ.Tom
- Pokročilý diskutér
- Příspěvky: 892
- Registrován: 21 zář 2006 11:30
- Skype: tomidum
- Bydliště: Praha 4
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Startování baterie skrze cizí auto:
Polemizace že čím tlusčí startovací kabel tím lépe není až tak pravdivá. Protože je lepší nikdy !!! Nepoužívat startovací kabely jako startovací ale pouze jako dobíjecí.
Berme že příjdeme k autu a baterie není úplně mrtvá prostě starter se protočí ale nenaskočí. V tomto případě je ideální baterii nejprve trošku dobít.
Koupíme tedy kabely spíše o něco málo tenčí ale o to delší né vždy stojíte tak že můžete přijet s druhám autem až na dosah jednoho dvou metrů. Tedy kabely jsou ideální tak 4,5 m o průřezu CCA 10 mm
řijedeme s jiným nastartovaným vozem. u kterého vypneme veškeré spotřebiče tak aby dobíjecí napětí bylo co nejvyšší.
Nejprve vždy !! připojujeme + póly (auto dobíjené, pak auto dobíjecí) po té teprve mínusový stejným způsobem... (Proč ?) je to jednoduché pokud napojím nejdříve + a pak si škrtnu mínusovým kabelem kdekoliv o kostru nic se nestane pouze dobíjím skrze kostru auta pokud ale napojím nejdříve - a pak si + škrtnu o karoserii auta jdu do zkratu !! Minimálně to udělá pěknou jiskru zlikviduje lak a máte jiskry před očima, hůře může vzniknout až požár !!!
Tak tedy máme připojeno a auto je dobíjeno. Pak hned nestartuju protože baterka při tom našem vybití má kapacitu tak 10 Ah nabito a těch zvýbajících by šlo z vedlejšího auta a při startovacím proudu cca 300 A jsou přechodové odpory (kabely, krokodýlky, kontakty) tak vysoké že to nemá ani cenu. Lepší je čekat cca 10 minutek, pokud je baterie skoro naprosto mrtvá spíše 20 minut. Aby se nám dostalo trochu energie do baterie (tím že má nižší napětí dobíjí se vyšším proudem cca 20-30 A) tedy pokud to necháme takto půl hodky dostaneme do baterie dalších 15 Ah a máme v ní 30 Ah po té už z vedlejšího auta bereme jen cca 10 Ah a špičkový proud max 100 A (proto nám stačí tenčí kabely) a nastartujeme. Opět veškeré spotřebiče musí být vypnuté !!!.
Lépe je toto celé dělat když je tepleji tedy v zimě nekdy přes poledne. Pokud to děláme v mraze celé se nám to o cca 1/3 zhorší.
Po nastartování auta zase odpojíme dobíjení (nejdřív - pak +) a uvědomíme si že nyní dobíjíme z altíku, bez zaplých spotřebičů a vybité baterii je dobíjecí proud cca 30 A, na další nastartování budeme potřebovat min , v baterce zase těch 30 Ah při teplém motoru a baterii, 40 Ah při studeném motoru a baterii) Tedy je jasné že motor musíme nechat nejlépe hodinu běžet a pak hodně jezdit... aby jsme dosáhly s kapacity 20 Ah opět na 70 Ah musíme mít zaplý motor cca 5 hodin !!! Tedy je lepší baterii klidně v autě ale dobít nabíječkou.
Polemizace že čím tlusčí startovací kabel tím lépe není až tak pravdivá. Protože je lepší nikdy !!! Nepoužívat startovací kabely jako startovací ale pouze jako dobíjecí.
Berme že příjdeme k autu a baterie není úplně mrtvá prostě starter se protočí ale nenaskočí. V tomto případě je ideální baterii nejprve trošku dobít.
Koupíme tedy kabely spíše o něco málo tenčí ale o to delší né vždy stojíte tak že můžete přijet s druhám autem až na dosah jednoho dvou metrů. Tedy kabely jsou ideální tak 4,5 m o průřezu CCA 10 mm
řijedeme s jiným nastartovaným vozem. u kterého vypneme veškeré spotřebiče tak aby dobíjecí napětí bylo co nejvyšší.
Nejprve vždy !! připojujeme + póly (auto dobíjené, pak auto dobíjecí) po té teprve mínusový stejným způsobem... (Proč ?) je to jednoduché pokud napojím nejdříve + a pak si škrtnu mínusovým kabelem kdekoliv o kostru nic se nestane pouze dobíjím skrze kostru auta pokud ale napojím nejdříve - a pak si + škrtnu o karoserii auta jdu do zkratu !! Minimálně to udělá pěknou jiskru zlikviduje lak a máte jiskry před očima, hůře může vzniknout až požár !!!
Tak tedy máme připojeno a auto je dobíjeno. Pak hned nestartuju protože baterka při tom našem vybití má kapacitu tak 10 Ah nabito a těch zvýbajících by šlo z vedlejšího auta a při startovacím proudu cca 300 A jsou přechodové odpory (kabely, krokodýlky, kontakty) tak vysoké že to nemá ani cenu. Lepší je čekat cca 10 minutek, pokud je baterie skoro naprosto mrtvá spíše 20 minut. Aby se nám dostalo trochu energie do baterie (tím že má nižší napětí dobíjí se vyšším proudem cca 20-30 A) tedy pokud to necháme takto půl hodky dostaneme do baterie dalších 15 Ah a máme v ní 30 Ah po té už z vedlejšího auta bereme jen cca 10 Ah a špičkový proud max 100 A (proto nám stačí tenčí kabely) a nastartujeme. Opět veškeré spotřebiče musí být vypnuté !!!.
Lépe je toto celé dělat když je tepleji tedy v zimě nekdy přes poledne. Pokud to děláme v mraze celé se nám to o cca 1/3 zhorší.
Po nastartování auta zase odpojíme dobíjení (nejdřív - pak +) a uvědomíme si že nyní dobíjíme z altíku, bez zaplých spotřebičů a vybité baterii je dobíjecí proud cca 30 A, na další nastartování budeme potřebovat min , v baterce zase těch 30 Ah při teplém motoru a baterii, 40 Ah při studeném motoru a baterii) Tedy je jasné že motor musíme nechat nejlépe hodinu běžet a pak hodně jezdit... aby jsme dosáhly s kapacity 20 Ah opět na 70 Ah musíme mít zaplý motor cca 5 hodin !!! Tedy je lepší baterii klidně v autě ale dobít nabíječkou.
Naposledy upravil(a) DJ.Tom dne 03 lis 2010 16:16, celkem upraveno 1 x.
AUTOELEKTRO bokovka PRAHA diagnostika Opel, VW koncern 777 21 30 21
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
- DJ.Tom
- Pokročilý diskutér
- Příspěvky: 892
- Registrován: 21 zář 2006 11:30
- Skype: tomidum
- Bydliště: Praha 4
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Krásná a elegentní výpomoc
V zhledem ktomu že mám nezávislé topení a při jeho půl hodinovém provozu + nějaké ty klidové odběry mám spočítán že abych danou dobu dobyl. musím ujet 30 minut, jenže do práce to mám 15 tedy jedu na dluh baterie a postupně jí vybíjím. Pak samozřejmě jednou začas jedu dýl a zase to vrátím, ale i tak hrozí že na to zapomenu 4 x zapnu topení a pak už nenastartuju.
Prodávají se tzv. zálohovací baterie pro alarmy. ty mají různé kapacity ale ideální je 21 Ah jenž má malý rozměr a maximální vybíjeí proud po 10 sekund 100 Ah !!! velikostně je 160x25 x 8 cm, tedy u B Fronter se vejde přesně do boxu v zádi. Baterie váží 8 Kg takže není problém jí vzít do paneláku a v bytě jí v klidu nabít.
účelnost je taková že kní přiděláme krátký silný kablíky a když na první pokus nenastartujeme (baterie má mých zmíněnýrch 20 Ah) vezmu tuhle baterku a paralelně jí připojím ke stávající a s malými problémi nastartuju. pak tuhle baterku dobiju zase doma.
Plánuju že jí dozadu dám na pevno a to tak že bude připojena na kostru a velkým spínačem a pojistkou 150 A odpojena ve předu od hlavní baterie. Pokud příjdu a bude hlavní baterka kleklá otočím spínačem nastartuju a nechám dobíjet rovnou i tuhle baterku, po té zase spínač odpojím, abych v případě zaplého spotřebiče či dlouhodobé nejízdy nevybil i tuto baterku. Bohužel smutná je cena ta činí 1300 Kč. Ovšem pro nás co bydlíme v paneláku a nemáme kudy hodit dobíjecí kbel, navíc startování jiným autem znamená minimálně na 10 minut zablokovat silnici holt není jiná elegantní možnost.
A ještě drobnost. Pokud jste někde viděli prodávat solární dobíječ baterie cca za 300 velikosti 40 x 10 cm rovnou na něj zapomeňte ani v létě nedobije to co se vybije stáním vozu. Při plném sluníčku nabíjí 30 mA což je tak 5 hodin denna a klidový odběr je 24 hodin denně 20 mA
V zhledem ktomu že mám nezávislé topení a při jeho půl hodinovém provozu + nějaké ty klidové odběry mám spočítán že abych danou dobu dobyl. musím ujet 30 minut, jenže do práce to mám 15 tedy jedu na dluh baterie a postupně jí vybíjím. Pak samozřejmě jednou začas jedu dýl a zase to vrátím, ale i tak hrozí že na to zapomenu 4 x zapnu topení a pak už nenastartuju.
Prodávají se tzv. zálohovací baterie pro alarmy. ty mají různé kapacity ale ideální je 21 Ah jenž má malý rozměr a maximální vybíjeí proud po 10 sekund 100 Ah !!! velikostně je 160x25 x 8 cm, tedy u B Fronter se vejde přesně do boxu v zádi. Baterie váží 8 Kg takže není problém jí vzít do paneláku a v bytě jí v klidu nabít.
účelnost je taková že kní přiděláme krátký silný kablíky a když na první pokus nenastartujeme (baterie má mých zmíněnýrch 20 Ah) vezmu tuhle baterku a paralelně jí připojím ke stávající a s malými problémi nastartuju. pak tuhle baterku dobiju zase doma.
Plánuju že jí dozadu dám na pevno a to tak že bude připojena na kostru a velkým spínačem a pojistkou 150 A odpojena ve předu od hlavní baterie. Pokud příjdu a bude hlavní baterka kleklá otočím spínačem nastartuju a nechám dobíjet rovnou i tuhle baterku, po té zase spínač odpojím, abych v případě zaplého spotřebiče či dlouhodobé nejízdy nevybil i tuto baterku. Bohužel smutná je cena ta činí 1300 Kč. Ovšem pro nás co bydlíme v paneláku a nemáme kudy hodit dobíjecí kbel, navíc startování jiným autem znamená minimálně na 10 minut zablokovat silnici holt není jiná elegantní možnost.
A ještě drobnost. Pokud jste někde viděli prodávat solární dobíječ baterie cca za 300 velikosti 40 x 10 cm rovnou na něj zapomeňte ani v létě nedobije to co se vybije stáním vozu. Při plném sluníčku nabíjí 30 mA což je tak 5 hodin denna a klidový odběr je 24 hodin denně 20 mA
AUTOELEKTRO bokovka PRAHA diagnostika Opel, VW koncern 777 21 30 21
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
- sherpa
- Super diskutér
- Příspěvky: 1564
- Registrován: 29 pro 2007 10:49
- Bydliště: Bratislava/Tatry, Slovakia,
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
boha, ty aspirujes na hlavneho elektrotechnickeho inziniera a veduceho elektroudrzby do Temelina
skvely clanok.
skvely clanok.
exRatrak: Opel Frontera B 1999 3.2i V6 151 kW automat Green Alpine Ski Tour 4x4 Limited Emotion edition
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
- sherpa
- Super diskutér
- Příspěvky: 1564
- Registrován: 29 pro 2007 10:49
- Bydliště: Bratislava/Tatry, Slovakia,
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
zopar poznatkov:
3 mesiace statia v beznej zime {januar-marec} bez jazdenia spolahlivo da dole celu bateriu 55 AH a aj vyfuci lave predne koleso az na disk
odporove vyhrievanie zadneho okna sa vypina cca po 10-15 minutach samo automaticky. obvykle staci na odhmlenie a odmrazenie skla do 5 minut.
startovanie so zapnutymi spotrebicmi sa neodporuca v ziadnom aute. starter je predsa len narocny na zdroj stavy.
slnecne kolektory na streche auta mala davno uz A8 ale sluzilo to na pohon vetrakov chladenia auta v lete. nabijanie velkej baterie asi potrebuje silnejsie zdroje. pripadne vacsiu plochu. aj ked frontera ma dost velku strechu. ale neviem si to predstavit tam upevnene kedze nie je rovna a na nosice to davat .....no.
a teraz otazky:
startovanie DTI je narocnejsie pretoze sa este predtym zhavi? alebo v com su dizle narocnejsie [dizle obvykle mavaju aj kapacitnejsiu baterku}.
3 mesiace statia v beznej zime {januar-marec} bez jazdenia spolahlivo da dole celu bateriu 55 AH a aj vyfuci lave predne koleso az na disk
odporove vyhrievanie zadneho okna sa vypina cca po 10-15 minutach samo automaticky. obvykle staci na odhmlenie a odmrazenie skla do 5 minut.
startovanie so zapnutymi spotrebicmi sa neodporuca v ziadnom aute. starter je predsa len narocny na zdroj stavy.
slnecne kolektory na streche auta mala davno uz A8 ale sluzilo to na pohon vetrakov chladenia auta v lete. nabijanie velkej baterie asi potrebuje silnejsie zdroje. pripadne vacsiu plochu. aj ked frontera ma dost velku strechu. ale neviem si to predstavit tam upevnene kedze nie je rovna a na nosice to davat .....no.
a teraz otazky:
startovanie DTI je narocnejsie pretoze sa este predtym zhavi? alebo v com su dizle narocnejsie [dizle obvykle mavaju aj kapacitnejsiu baterku}.
exRatrak: Opel Frontera B 1999 3.2i V6 151 kW automat Green Alpine Ski Tour 4x4 Limited Emotion edition
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
exRatrak 2: Dacia Sandero 1.4
Ratrak 3: Suzuki Scross Allgrip 1.4T
- DJ.Tom
- Pokročilý diskutér
- Příspěvky: 892
- Registrován: 21 zář 2006 11:30
- Skype: tomidum
- Bydliště: Praha 4
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
žhavení odběr 40 A shruba po dobu 10 vteřin max. Je to velký proudový náraz tedy sebere docela dost.
O solárních panelech na střechu vůbec nemluvím, to je trošku nesmyslné. Mluvím o malých panelech jenž se teď oběvujou v hobby marketech, tak aby jste nevyhodili 400 korun. Ano že vybiješ za 3 měsíce baterku 55 Ah je zcela logické. když si spočítáš to co jsem napsal (že 72ka vydrží v zimě 20 dnů).
O solárních panelech na střechu vůbec nemluvím, to je trošku nesmyslné. Mluvím o malých panelech jenž se teď oběvujou v hobby marketech, tak aby jste nevyhodili 400 korun. Ano že vybiješ za 3 měsíce baterku 55 Ah je zcela logické. když si spočítáš to co jsem napsal (že 72ka vydrží v zimě 20 dnů).
AUTOELEKTRO bokovka PRAHA diagnostika Opel, VW koncern 777 21 30 21
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
- Slaava
- Moderátor
- Příspěvky: 8385
- Registrován: 09 kvě 2005 21:39
- Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Krásnej článek.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
-
- Začínající diskutér
- Příspěvky: 328
- Registrován: 03 čer 2008 07:23
- Bydliště: Jindřichův Hradec
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Článek je super, děkuju moc Tomovi za jeho sepsání. Nevím jak ostatním, ale mě ušetčřil hodně laborování/výpočtů a vztekání.
Jen bych měl dotaz ohledně tý zálohovací baterky. Jedná se o klasickou gelovku, podobně jako v UPS? Protože jestli jo, tak bacha na dobíjení. Jsou háklivý na přebíjení a taky není dobrý je nabíjet klasickou autonabíječkou protože klasická olověná a gelová baterka mají jiný požadavky na nabíjení. Já si takhle už pár gelovek odrovnal. Jednalo se naštěstí o vyřazený kusy preventivně měněný právě v UPS, takže to naštěstí moc nebolelo.
Jen bych měl dotaz ohledně tý zálohovací baterky. Jedná se o klasickou gelovku, podobně jako v UPS? Protože jestli jo, tak bacha na dobíjení. Jsou háklivý na přebíjení a taky není dobrý je nabíjet klasickou autonabíječkou protože klasická olověná a gelová baterka mají jiný požadavky na nabíjení. Já si takhle už pár gelovek odrovnal. Jednalo se naštěstí o vyřazený kusy preventivně měněný právě v UPS, takže to naštěstí moc nebolelo.
Frontera B long, 2000, 3,2i, dříve Frontera A long, 1996, 2,5 TDS
- DJ.Tom
- Pokročilý diskutér
- Příspěvky: 892
- Registrován: 21 zář 2006 11:30
- Skype: tomidum
- Bydliště: Praha 4
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Ano je to klasická gelovka, Naopak je naprosto ideální altík v autě neb nekolísá. Baterka má nabíjení cyklické do 14,0 - 14,4 V (což je naprosot ideální, neb s autem se nejezdí 24 hodin denně) Pokud by se dobíjela staticky 24 hodin denně měla by se dobíjet napětím 13,8-14 V což při nastartovaném motoru se stejně nepřekročí. Tedy naprosto v pohoděGeorge 3D píše:Článek je super, děkuju moc Tomovi za jeho sepsání. Nevím jak ostatním, ale mě ušetčřil hodně laborování/výpočtů a vztekání.
Jen bych měl dotaz ohledně tý zálohovací baterky. Jedná se o klasickou gelovku, podobně jako v UPS? Protože jestli jo, tak bacha na dobíjení. Jsou háklivý na přebíjení a taky není dobrý je nabíjet klasickou autonabíječkou protože klasická olověná a gelová baterka mají jiný požadavky na nabíjení. Já si takhle už pár gelovek odrovnal. Jednalo se naštěstí o vyřazený kusy preventivně měněný právě v UPS, takže to naštěstí moc nebolelo.
Nejhůř staší dát do série Shotkyho diodu jenž má útlum 0,4 V Navíc se tyhle gelovky používjí i do motorek (teda né zrovna 21 Ah to by tam nebylo kam dát, ale myslím že do motorek se dávjí snad 4,2 Ah- 14 Ah)
Taky se dělají dva typy standard (životnost do 4 let) a LongLife (životnost do 10ti let) tu bych doporučoval i já. Ono i stejné je to u klasických autobaterií. Neznamená že pokud je baterie bezúdržbová a má 72 Ah že jsou všechn stejné. třeba jen Varta má asi 4 série. Dobré je si vybírat podle záruky a startovacího proudu.
AUTOELEKTRO bokovka PRAHA diagnostika Opel, VW koncern 777 21 30 21
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
Auta: Frontera 1. 94 2,4, 2. 97 2,2i, 3. 2000 2,2i, 4. 2003 2,2 Dti. Budoucnost... Touareg, nebo 5. Frontera 04 3,2i Automat
Teď přechodně Renault Laguna 1,8i držící silou vůle
- Janeš Petr
- Moderátor
- Příspěvky: 6689
- Registrován: 07 říj 2007 18:29
- Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
padl jsem, na zajímavej inzerát - již žádné těžké a špinavé, neskladné startovací kabely. Nabíjecí autoset - kabelem se nabije prázdná autobaterie do 15 minut bez demontáže z 1 auta do 2. přes autozásuvky 12V, 5,4m, ochrana, nový nepoužitý, kvalita, 2 roky záruka - do frontery díky malému počtu odkládacích prostorů uplně ideální věc, jde to strčit třeba za sluneční clonu
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
603 75 12 87 http://www.stabilnimotory.estranky.cz/
- Slaava
- Moderátor
- Příspěvky: 8385
- Registrován: 09 kvě 2005 21:39
- Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Už sem to viděl i v provedení "startovací kabel zapalovač-zaplapovač".
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
- Janeš Petr
- Moderátor
- Příspěvky: 6689
- Registrován: 07 říj 2007 18:29
- Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
když na to dáš Baťovskou cenovku s devítkama na konci , vždycky se najde někdo, kdo si to koupí
603 75 12 87 http://www.stabilnimotory.estranky.cz/
- robert.kvita
- Super diskutér
- Příspěvky: 1015
- Registrován: 26 srp 2010 11:36
- Skype: robert.kvita
- Bydliště: Valašské Meziříčí
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Bože to je blbost.
Jištění zapalovače 15A x 0,25h = 3,5AH no tím toho teda nastartuješ.
Mám dělanou nabíječku co dává konstantně 300mA do cca 14V pak nic, Konektor visí na hřebíku a když odcházím z auta tak to strčím do zapalovače a kabel zabouchnu do dveří. Trafo s elektronikou už je v síti asi dvacet let jen přes léto vždy vyměním 4m zteřelé dvoulinky. Ale to dobíjí furt. Nastartoval jsem i po roce.
Jestli se to někmu hodí kdo má v dosahu proud do dvaceti metrů, tak to rád daruju. Už asi nebudu mít víc aut co dlouho stojej. je to malé napětí a zkratuvzdorné takže to dvoulinka ležívala i v blátě a sněhu. Velikost větší mobilní nabíječky.
Jištění zapalovače 15A x 0,25h = 3,5AH no tím toho teda nastartuješ.
Mám dělanou nabíječku co dává konstantně 300mA do cca 14V pak nic, Konektor visí na hřebíku a když odcházím z auta tak to strčím do zapalovače a kabel zabouchnu do dveří. Trafo s elektronikou už je v síti asi dvacet let jen přes léto vždy vyměním 4m zteřelé dvoulinky. Ale to dobíjí furt. Nastartoval jsem i po roce.
Jestli se to někmu hodí kdo má v dosahu proud do dvaceti metrů, tak to rád daruju. Už asi nebudu mít víc aut co dlouho stojej. je to malé napětí a zkratuvzdorné takže to dvoulinka ležívala i v blátě a sněhu. Velikost větší mobilní nabíječky.
Robert,Val.Meziříčí,Tel:737190632,
Fr.B 2,2DTi,automat,r.99,Chip107kW,péra Maxík+10cm,př.uzávěrka"AUSSIE",rozš.3+3cm,
Procomp+5cm,VraníkTruck2000MT,HiLift,kamera,tempomat Lasky
Fr.B 2,2DTi,automat,r.99,Chip107kW,péra Maxík+10cm,př.uzávěrka"AUSSIE",rozš.3+3cm,
Procomp+5cm,VraníkTruck2000MT,HiLift,kamera,tempomat Lasky
- fronterman
- Začínající diskutér
- Příspěvky: 267
- Registrován: 15 říj 2006 19:37
- Bydliště: niekde v okrese Revúca, SR
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Ahoj. Tome, môžem si dať do auta batériu 85Ah 800A? Nebude problém s jej dobíjaním? Dík
10 rokov a 4 mesiace Opel frontera B 2,2DTi, teraz Suzuki Grand Vitara 3,2 V6
- farmář
- Moderátor
- Příspěvky: 4982
- Registrován: 07 kvě 2006 07:40
- Bydliště: Mutyněves
Re: Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
měl jsem v autě i stovku a problém nebyl vůbec žádný. Naopak!
75Ah je první , co tam můžeš kloudně dát. To druhé je vybíjecí proud podle DIN jestli se nepletu, pěkně za tepla :D to nemá na nabíjení vliv, to má vliv na startování. Podle mne je to slušná baterka do takového auta.
75Ah je první , co tam můžeš kloudně dát. To druhé je vybíjecí proud podle DIN jestli se nepletu, pěkně za tepla :D to nemá na nabíjení vliv, to má vliv na startování. Podle mne je to slušná baterka do takového auta.
Opel Frontera B 2,2 dti 2000, VW T4, traktor Zetor co odjel do hor, ex: RR P38 2,5 tds, Jeep Grand Cherokee 2,5TD, 3x Opel Campo, GMC Jimmy 4,3 mrtvola tohoto fóra