Vstřikovací čerpadlo Frontery A 2,3TD, usazení a seřízení

Vše o dieslových motorech (2.2, 2.3, 2.5, 2.8)
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Vstřikovací čerpadlo Frontery A 2,3TD, usazení a seřízení

Příspěvek od Slaava »

Vstřikovací čerpadlo Frontery A 2,3TD, usazení a seřízení:

Co se seřízení týče, tak servisní manuál uvádí, že "je třeba motor natočit tak, aby první válec (válce jsou číslovaný odpředu dozadu, válec č. 1 je tedy zcela vepředu) byl v horní kompresní úvrati a v této pozici si poznačíme usazení vstřikovače (pro seřizování lze totiž vstřikovačem otáčet podél přibližně svislé osy) a tento sejmeme. V tomto stavu je možné jej vrátit a následně jemně doladit otáčením na jeho přírubě." To je tak trochu kravina. Když je totiž motor v kompresní úvrati, tak se čelní vačka pístku už začíná zvedat na kladkový kulise (již probíhá vstřik) a tak v momentě kdy v tomhle stádiu vstřikovač sundáme, tak vačka sjede z kulisy zpět a dobře naftou mazána sjede někam do půlky rovný části (mezery mezi vstřikama) a to už jemným dolaďováním nezvládneme uštelovat.

Lepší nasazování je podle mě tohle (navíc platí i pro případ nasazování vstřikovače, který je nový a z motoru byl sesazován bůhvíjak):

1) Na vstřikovacím čerpadle odšroubujeme odvzdušňovací šroub (mezi vývodama k jednotlivým vstřikům) a do otvoru usadíme číselníkový úchlkoměr. Je třeba jej pevně uchytit adekvátním přípravkem tak aby se jeho těleso nepohybovalo a dotyk měl dobrý kontakt s pístkem vstřikovače, který je po odšroubování odzdušňovácího šroubu vidět. Úchylkoměrem měříme výsuv pístku, který se při vstřiku pohybuje směrem nahoru a jeho maximální výsuv je cca 2,2mm. V momentě, kdy je píst motoru daného válce nahoře (v kompresní úvrati) by u 2,3TD měl být pístek vstřikovače oproti klidové poloze vysunut na hodnotu 0,85mm s odchylkou max. + - 0,05mm. Jednotlivé výstupy bývají na hlavě čerpadla označeny písmeny A-B-C-D. Agregát 2,3TD má zapalování v pořadí 1-3-4-2 a osa vstřikovače se otáčí při pohledu zezhora ve směru hodinových ručiček. Zapojení tedy bývá většinou takovéto 1 (D), 3 (C), 4 (B), 2 (A) – toto zapojení je ale nutné zkontrolovat před sejmutím přívodních trubic mezi vstřikovačem a vstřikama, je totiž možné, že zapojení je jiné nebo má motor zapalování 1-2-4-3. Osu vstřikovače poté natočíme tak aby značka na spojce vstupní hřídele byla ve smyslu otáčení ve směru výstupu k prvnímu válci před začátkem náběhu na jeho kulisu (tedy lehce před výstřikem do kanálu k prvnímu válci). Vačka se nyní o kulisu opírá svoji rovnou částí, pístek stojí a úchlkoměr také. Pečlivě si najdeme bod, v němž vačka naráží o kulisu svoji vzestupnou stranou (točíme pomalu hřdelí vstřikovače až do momentu, kdy se začne hýbat rafika). Vynulujeme úchylkoměr (stále jej necháváme nasazený v komoře pístku) a vstřikovač nyní máme připraven k nasazení na motor.
budik.jpg
2) Nyní je třeba si připravit motor. Sundáme si víko hlavy abychom viděli na značku na horním řetězovém kole OHC rozvodu. Na hlavu šroubu kterým je k přednímu konci klikové hřídele uchycena hlavní řemenice si nasadíme ráčnu s 22mm ořechem, kterou motor natočíme ve směru hodinových ručiček tak aby první válec byl před horní kompresní úvrati (horní kompresní úvrať prvního válce poznáme tak, že v otvoru převodovky pod spojkou je na setrvačníku vidět značka OT, značka na horním řetězovém kole rozvodů je nahoře) v momentě kdy má začínat vstřik (na tento moment již máme nastavené vstřikovací čerpadlo). Většina setrvačníků má na sobě značku P, která označuje začátek vstřiku, tedy kýženou pozici motoru. Tato značka se nachází cca o 22° otočení kliky před značkou OT. Pokud tuto značku na setrvačníku nemáme, je třeba tuto pozici motoru nastavit pomocí značek, které si pro tento účel vyznačíme na hlavní řemenici – podle setrvačníku si vyznačíme pozici OT a o oněch 22° před ní si vyznačíme pozici P. Je důležité otáčet motorem pouze ve směru hodinových ručiček, abychom natahovali rozvodový řetěz stejně jako je tomu při běžném chodu motoru. Také je důležité mít klíčky zapalování v pozici OFF nebo ještě lépe mít odpojenou baterku aby se při otáčení klikou motor nenastartoval - také tím vyřadíte přesuvník vstřiku, který by správné časování ovlivnil. Pro přesné časování je také třeba dbát na to aby se rysky značek na setrvačníku kryly s ukazatelem na komoře převodovky (většinou je to takový trn nebo šipka).

3) Obě součásti máme připravené, vstřikovač tedy usadíme na jeho přírubu na krytu rozvodového řetězu (použijeme nové těsnění - buďto originální nebo vystřižené z gumy nebo papíru) a utáhneme dvojicí matic (použijeme nové pevnostní matice, nejlépe samojistné - měděná protizapékací pasta nebo sprej není potřeba). Motorem nyní otočíme z pozice P do pozice OT, která označuje vrchol komprese prvního válce. Během otáčení se bude postupně zvedat pístek vstřikovače z nulové hodnoty – v momentě, kdy bude setrvačník na značce OT by výsuv měl dosáhnout hodnoty +0,85 s odchylkou max. + - 0,05mm. Pokud je v tento moment naměřená hodnota jiná, seřídíme vstřikovač tak, že povolíme dvojici úchytných matic a pootočíme celým vstřikovačem kolem své osy – vlastně tak zase otáčíme hlavní hřídelí vstřikovače. Po dosažení požadované hodnoty výsuvu pístku vstřikovač dotáhneme a jednou nebo dvakrát otočíme motorem a sledujeme, zda je v klidové poloze úchylkoměr na nule a zda se při návratu na značku OT opět vrátí úchylkoměr na stanovenou hodnotu výsuvu. Případně opět doladíme pootáčením vstřikovačem.

Daný postup nasazení je jednoduchý a rychlý, celkem se jedná o práci tak na půl hodiny. Pokud se na první pokus nepodaří vstřikovač seřídit správně, je nutné jej sejmout a na zubech trubkové spojky jej přesadit a seřizovací postup, uvedený v odstavci 3, opakovat. Pokud ale správně podchytíme začátek vstřiku, lze vstřikovač nasadit vždy na první pokus. Správné seřízení časování vstřiku je zásadní věc, která citelně ovlivňuje výkon, studené starty, kouřivost a spotřebu motoru*. Po seřízení vrátíme zpět přívodní potrubí ke vstřikům a palivový systém odvzdušníme. Seřízení je nutné pravidelně kontrolovat (viz. servisní plán pro vznětové motory na viewtopic.php?f=8&t=1421 ).

*) Například u mě byl po zakoupení vstřikovač rozladěný. Po seřízení klesla spotřeba o 20%, výkon stoupl o cca 30%, zmizela kouřová clona a auto chytalo na první pokus. Tehdy jsem si to nechal seřizovat ještě v servisu (stálo to 1.000,- Kč - číselníkový úchylkoměr a přípravek na uchycení se dají pořídit už tak za 500,- Kč) a díky nečekanému nárůstu výkonu jsem při odjezdu z dvora dílny hrabal zadníma kolama!!!
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Kamil

Vstřikovací čerpadlo Frontery A 2,3TD, usazení a seřízení

Příspěvek od Kamil »

Zdravím všechny, jsem tady novej a koukám tady, jestli najdu nějakou radu na můj problém, ale přímo tady odpověď nevidím, proto se chci zeptat....na motoru mi odešlo vstřikovací čerpadlo, nemělo tlak na pístku co tlačí v té hlavě odkud jdou trubičky naftu. Koupil jsem jiné a nechal ho seřídit a vyčistit..prý je v pohodě. Kamarád mi provedl montáž podle rysek na čerpadle a když měl první válec u chladiče horní ůvrať a na setrváku byla ryska na poloze ot a i se dělala druhá verze o něco lepší, kdy na setrváku byla značka myslím p s tím že se předstřik doladí podle sluchu. Motor naskočí jde za plynem má ostrej zvuk..štelování v oválných dírach moc nepomáhá, ale to by asi někdo doladil stroboskopem..ale problém je v tom, že když auto chcípnu a znova s těžkostí nastartuju tak jde tak na odhadem 400ot a nejde přidat plyn a děsně hulí ale jak zchladne cca 15min jde zase nastartovat a jde za plynem..poradí někdo kde je chyba..? čerpadlo má byt ok a když jde studený za plynem proč se to tak razantně pokazí po ohřátí ???????? jsem z toho jelen a už i na prášky..auto potřebuji a nejezdím a nejezdím a nikdo neví co to jako má znamenat...dík za rady!!! Kamil
Uživatelský avatar
Janeš Petr
Moderátor
Příspěvky: 6689
Registrován: 07 říj 2007 18:29
Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Janeš Petr »

nevím,kde jste na čerpadle našli rysku no ale budiž . nejdřív udělejte ten předvstřik pořádně,stačí i na hodinky,pokud nemáte stroboskop. pak uvidíš ,nepůjde-li,připoj + od baterky rovnou na cívku přesuvníku,tím si zmenšíš předvstřik( možnost kouření) a jako poslední,odpoj hadičku k EGR ventilu,protože může být buchvíjak na čerpadle seřízený to otvírání ...
Uživatelský avatar
Janeš Petr
Moderátor
Příspěvky: 6689
Registrován: 07 říj 2007 18:29
Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Janeš Petr »

a kdyby bylo poznat z avatvaru ,od kud jsi .....
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Slaava »

Kamil píše:...koukám tady, jestli najdu nějakou radu na můj problém, ale přímo tady odpověď nevidím... kamarád mi provedl montáž podle rysek na čerpadle...
Nazdar Kamile. Vůbec nechápu, jak jste to dokázali bez úchylkoměru seřídit a to, že ti motor vůbec točí je malej zázrak. Rysky na čerpadle taky vůbec nechápu, žádný tam totiž nebejvaj. Správej postup seřizování je napsaný výše v tomto tématu.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Kamil

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Kamil »

Zdravím jsem z Humpolce u Jihlavy Vysočina..musím ted na noční do práce..jinak s těma hodinkama to se nějak měří hloubka toho pístku v čerpadle po odmontování toho středového šroubku..? a jinak na tom čerpadle je jeden ventil jako co otvírá přísum nafty a ten druhý je asi teda ten elektický předsuvník..? ale jak ten se dolazuje a podle čeho? taky jsem na něj myslel ale nevím co s ním a jak..? dík za odpovědi :P mám lepší náladu Kamil Ps na čerpadle no tom kolečku je těčka a dala se oproti ttakovému nálitku z boku taková malá ryska
Kamil

Vstřikovač

Příspěvek od Kamil »

musím jít makat ráno po noční se kouknu jinak pokud by se našel někdo kdo mi to seřídí tady v garáži v Humpolci budu moc rád a samozřejmě vše zaplatím!!! Díky
Uživatelský avatar
Janeš Petr
Moderátor
Příspěvky: 6689
Registrován: 07 říj 2007 18:29
Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Janeš Petr »

jestli se nepletu,tak tečka se dává proti vývodu prvního válce ale o nějakém nálitku,na který jste to nastavili nevím... hodinky na 0,85-0,90mm a je to svatý. seřizuje se ovládání EGR (taková krabice z boku čerpadla) ale né na koleni.když to odpojíš,nebo zaslepíš,nebudeš první a je od toho pokoj na vždy :grin: :grin: ale po tom co píšeš,jak jste to nastavili, bych hledal zakopanýho psa v tom předvstřiku. tak jdi vydělávat a zejtra uvidíš :wink:
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

RULEZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Příspěvek od Slaava »

Janeš Petr píše:Zdar Slávo,zrovna jsem na něco koukal... nepřipadá ti to nějak povědomý :grin: :grin: :grin: Kolik uživatelů diskusního fóra je potřeba k výměně žárovky?
:lol: :lol: :lol: Jo, to je přesný. Čerpadlo RULEZZZZZZZ!!! :lol: :lol: :lol:
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Slaava »

Kamil píše:Zdravím jsem z Humpolce u Jihlavy Vysočina..musím ted na noční do práce..jinak s těma hodinkama to se nějak měří hloubka toho pístku v čerpadle po odmontování toho středového šroubku..? a jinak na tom čerpadle je jeden ventil jako co otvírá přísum nafty a ten druhý je asi teda ten elektický předsuvník..? ale jak ten se dolazuje a podle čeho? taky jsem na něj myslel ale nevím co s ním a jak..? dík za odpovědi :P mám lepší náladu Kamil Ps na čerpadle no tom kolečku je těčka a dala se oproti ttakovému nálitku z boku taková malá ryska
Jo, měří se s tím výsuv pístku. Je to popsáno v návodu v prvním příspěvku tohodle tématu. Při seřizování nemusí bejt zapojenej ani jeden z drátků. V hlavě je stopventil, na straně je volnoběh (ovládá ho přímo velkej teploměr u termostatu) a elektrický ovádání přesuvníku pro starty. Přesuvník problémy nedělá, stačí čerpadlo seřídit podle toho návodu.

Tečku na drážkované vstupní hřídeli sice mám ale značku na plášti vstřikovače ne-e.
Kamil píše:musím jít makat ráno po noční se kouknu jinak pokud by se našel někdo kdo mi to seřídí tady v garáži v Humpolci budu moc rád a samozřejmě vše zaplatím!!! Díky
Tenhle měsíc k Humpolci pracovně pojedu ale ještě nevím kdy a jak to budu stíhat.
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Kamil

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Kamil »

tak jsem si vytiskl návod a dám to kamarádovi co se se mnou v tom utápí, je na tom trošku líp než já a snad se to povede :) Jinak dík Slaavo možná pokud to nesvedeme tvojí nabídky vřele využiji :grin:
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Slaava »

Kamil píše:tak jsem si vytiskl návod a dám to kamarádovi co se se mnou v tom utápí, je na tom trošku líp než já a snad se to povede :) Jinak dík Slaavo možná pokud to nesvedeme tvojí nabídky vřele využiji :grin:
Zdravím po noční a držím palce. Kdyžtak jsem na telefonu. 8)
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Uživatelský avatar
Janeš Petr
Moderátor
Příspěvky: 6689
Registrován: 07 říj 2007 18:29
Bydliště: Budějovice 2,3TD dlouhá 93

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Janeš Petr »

tak co,běží ?
kout.jk
Super diskutér
Příspěvky: 1109
Registrován: 13 led 2008 13:30
Bydliště: Dobroměřice (Louny)

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od kout.jk »

Źárovky RULEZZZZZZZZ :grin:
sice zcestně,ale nedalo mi to..
VOLVO V70 2,5i LPG r.v.1997
VW Transporter 2,5i, LPG r.v. 1994
Trabant 0,6 bez LPG :)
VW Touareg 3,2i LPG, r.v.2005
MOTO: KTM 950 adventure, Honda X11
http://www.kominictvi-koutny.cz
604 895660
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: motor 2,3td vyměna vstřikovacího čerpadla

Příspěvek od Slaava »

kout.jk píše:Źárovky RULEZZZZZZZZ :grin:
sice zcestně,ale nedalo mi to..
Kout.jk RULEZZZZZZZZZZZZ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

...tak to vypadá na novou mánii na tomhle nešťastným fóru... :roll:
Opel Frontera A 2,3TD 74kW dlouhá, rok výroby 1993, najeto 172.868 + 13.552 km, bodylift 55mm, gumy Maxxis 754 Buckshot 33x12,5" R15, spotřeba 10,69l/100km, po kotrmelci auto načtvrceno sekerou Petra Janeše, nehrající kapitán (moderátor) fóra
Odpovědět

Zpět na „Dieselové motory“