Zubové spojky nábojů předních kol (volnoběžky)

Přední a zadní náprava, volnoběžné náboje a ostatní součásti, všechny modifikace Frontera
Odpovědět
Uživatelský avatar
Kondor
Site Admin
Příspěvky: 186
Registrován: 23 dub 2005 20:17
Bydliště: Blansko, Jihomoravský kraj; FRONTERA 3.2i V6, AUT, už je zvýšená, ostatní zatím základ ...
Kontaktovat uživatele:

Zubové spojky nábojů předních kol (volnoběžky)

Příspěvek od Kondor »

forest

Měl bych na vás jednu laickou otázečku Mohl by někdo vysvětlit co jsou to přední volnoběžné náboje a jaká je jejich funkce.


Slaava

Je to jednoduchý: Spíš by se jim mělo říkat spojky předních kol - mají za úkol spojit kolo (na přírubě s brzdovým kotoučem a dalšími drobnostmi) s poloosou v případě, kdy je poloosa poháněna a odpojit v momentě, kdy poháněna není. Jinak by kolo spojené s poloosou i v případě nezapojení přeního náhonu otáčelo jak poloosou, tak diferákem a kardanem a to by mělo za následek zbytečný odpor a opotřebovávání zmíněných součástí náhonu. Tyto zubové spojky/volnoběžky můžou mít jak manuální přepínání (ručně přímo na náboji kola u obou kol samostatně), tak automatické, ovládané pružinovým systémem, který je jejich součástí. Ten je uchycen na pevném náboji kola a spíná a rozpíná se podle otáčení/neotáčení poloosy a kola. Tyto automatické spojky/volnoběžky jsou ovšem citlivější na správné zacházení a nejvíce jsou týrány v momentě, kdy se přední náhon přiřadí až v momentě, kdy je zadek už zapadlý a prokluzuje. Poloosa předního kola se pak roztočí, sepne spojku a její zuby pak vší silou zapadnou do ozubení na stojícím kole. Pokud se přední náhon zapne za normálních okolností, tak se přední kola točí stenou rychlostí jako přední poloosa i se spojkou/volnoběžkou (auto je uvedeno do pohybu zadní nápravou) a obě poloviny spojky se spojí plynule.


forest

Jo díky moc za vysvětlení, teď už mám jasno . A kdybych je zničil kolik stojí oprava nebo výměna


Slaava

Na totální očesání to chce hodně úsilí. Pokud je ozubení jen částečně opotřebeno, tak stačí oprava popsaná Nimrodem v sekci "Zrádná technika" - ta je téměř zadarmo. Nový vyjdou na cca 14.000,- Kč kus v Opelu.
Za tým OFFROAD-FRONTERA
Kondor
SERVIS: Chudčice u Brna; servis@offroad-frontera.com; tel.: 608723149
NAHR. DÍLY: Blansko; prodej@offroad-frontera.com; tel.: 602765864
DOVOZY, ODTAHY, LPG: posta@offroad-frontera.com; tel.: 602765864
Pepa

Příspěvek od Pepa »

čau kluci, tady mi určitě poradíte. doufám :)
Právě provádím "údržbu" předních nábojů. Rozebral jsem je a zuby vypadaj slušně. Ale chtělo by to vyčistit a znovu namazat. Problém je že nevim jakej bych měl použít mazací tuk nebo co by tam bylo dobrý "stříknout". A jestli můžu na utěsnění použít těsnící tmel kterej jsem našel po dědovi v garáži - vypadá zachovale ale je už asi dost starej. Díky
Uživatelský avatar
Kondor
Site Admin
Příspěvky: 186
Registrován: 23 dub 2005 20:17
Bydliště: Blansko, Jihomoravský kraj; FRONTERA 3.2i V6, AUT, už je zvýšená, ostatní zatím základ ...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kondor »

Na vyčištění (ale opravdu důkladný) použij benzín Natural 95, na namazaní pouze plastické mazivo. Značku a typ teď z hlavy nevím, ale napíše ti to sem Nimrod. Ja mu to řeknu.

No a co se týká toho starýho tmele, zkus to, já osobně myslím, že by mu nemělo co být.
Za tým OFFROAD-FRONTERA
Kondor
SERVIS: Chudčice u Brna; servis@offroad-frontera.com; tel.: 608723149
NAHR. DÍLY: Blansko; prodej@offroad-frontera.com; tel.: 602765864
DOVOZY, ODTAHY, LPG: posta@offroad-frontera.com; tel.: 602765864
Pepa

Příspěvek od Pepa »

Jo díky moc.
Za tu značku a typ bych byl Nimrodovi moc zavázanej.
Díky
Uživatelský avatar
Nimrod
Site Admin
Příspěvky: 1354
Registrován: 23 dub 2005 22:26
Skype: davidek_74
Kontaktovat uživatele:

Mazivo

Příspěvek od Nimrod »

Takže pane, mazivo které používáme je Mogul LA2. Tady je odkaz na jeho popis s pecifikaci. Je běžně k dostání, takže by to neměl být problém. http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php ... =12&id=511
Bez názvu.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Bublina

Příspěvek od Bublina »

Čau
Ještě k tý vazelíně, já radši používám molibdenovou-je na větší zatížení (MoS2)
Pepa

Příspěvek od Pepa »

Díky moc
Fakt super server - tady se člověk na něco zeptá, nikdo z něj nedělá blbce a než se rozkoukám je tu přesná, vše vystihující odpověď :D
Děkuju
Ondřej

Příspěvek od Ondřej »

Ahoj páni, po půl roce opět problém s nábojem v předním kole. Někdy v únoru jsem promazával přední náboj, protože se z něj po vyřazení a couvnutí ozývali nepříjemné zvuky. Po této údržbě byl z větší části klid, ale je to tu znova. Zkusím dle návodu na opravu ještě vymezení podložkami a pokud to nepomůže tak budu muset pokračovat dle návodu dál, což asi bude vyžadovat i vaše zkušenosti. Takže předem dík a zatím čau čau.
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Vyřazování

Příspěvek od Slaava »

Asi sem neobjevil nic nového ale čistě pro sichr: Někdy se mi stávalo, že se jedna volnoběžka nevyřadila po couvnutí úplně. Poslední dva měsíce ale používám tento postup, který zatím ani jednou nezklamal:
Po vyřazení předního náhonu popojedu krapet (min. cca 1 metr) stejným směrem, jakým jsem jel se zařazeným 4x4 a až poté popojedu směrem obráceným. Pokud tedy jedu dopředu, zastavím, vyřadím 4x4, zase se rozjedu dopředu a až potom zacouvám a potom pokračuju v jízdě s pouze zadním náhonem.
Snazšímu rozpojení automatických spojek předních kol (volnoběžek) asi prospívá uvolnění, kdy se po vyřazení 4x4 bez změny směru jízdy stane poloosa hnanou, nikoliv hnací částí ústroji a zuby volnoběžek se tak uvolní z původního sevření.
Honza

Volnoběžky

Příspěvek od Honza »

HURÁ !!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol: dnes jsem to objevil, způsob jak opravit i dost opotřebené volnoběžky. Byly tak v pr.... , že se ani nedokázali zamknout a po dnešním zásahu šlapou jak nové . Zacvaknou a držej a po vyřazení couvnu a vypadnou hned na poprvé.
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Šikulka mechanik

Příspěvek od Slaava »

A podělíš se o zkušenosti, frajere?
Honza

seřízení automatických volnoběžek

Příspěvek od Honza »

Jasně přece to sem nepíšu jen abych vás naštval :lol: Nemám fotky, protože jsem to dělal kámošovi na autě a foťák prevít byl uplně jinde. Jsem to nečekal že to objevím. Sepisuju to podrobně, ale podstatou je , že je třeba zvětšit trvale vymezený rozměr mezi základním kolečkem a tím ozubeným co zapadá do zubů na koši. A fór je v tom že tuhle vůli vymezují tři tyčky D=3mm a delky 20mm ty jsem vyrobil z trojky vrtáků cca dl 21,5mm dle opotřebení. Takže jak vyndat a umít zámek už je su stokrát popsané. Potom máte v ruce samotný zámek a když ho podrobně prostudujete tak koukněte skrze tu slabší pružinu na střed a tam určitě uvidíte že ve třech drážkách jsou ty tyčky. Ty jsou třeba vyměnit za delší a to tak že nejvyšší plechový kroužek co drží tu silnější pružinu je třeba vyndat, trochu jako seigrovku. Jestli nemáte čtyři a více rukou tak se vám to še rozkočí. Doporučuji si předem pečlivě zapamatovat ja to bylo v kupě. Na střed spodní kruh,slabá pružina, zubatý kroužek,tři tyčky,podložka,silné péro,a to něco jako seigrovka.
Sesadit jeto trochu hustý tak tři štěnice a nervy v pr... No a zbývá jen nasadit na poloosu vymezit vúli podložkami vnitřní je 20mm vnější 25mm a zasajgrovkovat. Vemte koš a zkuste jestli se při vypnutém zámku zuby nedotýkají měla by být mezi vůle cca 1 mm . Kdzž se dotknou jsou tyčky dlouhé --- zkrátit--- . No teď už jen namazat zašroubovat a frrrrr.

Budu tu průběžně případné dotazy zkusím zodpovědět.
Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Díky, jinochu!

Příspěvek od Slaava »

Díky, chrabrý ogare!
Uživatelský avatar
Nimrod
Site Admin
Příspěvky: 1354
Registrován: 23 dub 2005 22:26
Skype: davidek_74
Kontaktovat uživatele:

Eště raz náboje

Příspěvek od Nimrod »

Este raz naboje

mpo

Mam SPORTku s mechanickym ovladanim prednych nabojov
Mozem poprosit presne ako to funguje?
Ak je lock je to jasne je to na pevno ale ked je free su uplne odpojene od diferaku? alebo je to cez nejaku volnobezku ako na bycikli?


Slaava

U automatů je to v odpojeným stavu plně rozepnutý (náboj od poloosy), volnoběžka by s tím točila při zpátečce. Manuály budou to samý, akurát spojku ovládáš ručně - u automatů se o to stará přepínač, reagující na otáčení/neotáčení náboje/poloosy. Pokud nemáš jistotu, tak při rozepnutejch nábojích vlez pod auto a zkus otočit předním kardanem - pokud to půjde, tak je to fakt rozepnutý.


nimrod

U manuálu je to také úplně rozpojeno. To jest je to odpojeno úplně od poloosy. Problém může nastat v okamžiku zámek není úplně v poloze odemčeno. Pak se může stát že zůstává zamčen.
martin

volnoběžky

Příspěvek od martin »

Nechápu ještě jednu věc - spínání volnoběžky. Mám Subaru JUSTY z r.85 a když chci 4x4 tak prostě zmáčknu spínač na řadící páce a podtlaková spojka v převodovce přihodí zadek.
Jak je to u Frontery?
Jestli to chápu dobře, tak pokud jsou tam manuálně ovládané volnoběžky (např. z Campa) tak musím vždy když chci 4x4 vystoupit z auta a otočit s nimi na obou kolech (k čemu je ale na přídavné řadící páce poloha 4x4?) a pro vypojení zase otočit.
A pokud jsou tam samočinné volnoběžky tak musím pro jejich vyřazení s autem couvat?? - to tam nemém 4x4 při couvání, to ale potřebuju, co když zapadnu?
- a jak jsou ovládány ty samočinné - to je nějaký podtlakový systém, nebo jenom mechanika?
Odpovědět

Zpět na „NÁPRAVY“