Baterie, dobíjení, spotřeba elektřiny
Napsal: 03 lis 2010 09:28
Ahoj, vzhledem ktomu že jsem před rokm měnil baterku a asi už 3x se mi stalo že jsem po výměně nenastartoval podělím se s vámi o pár informací.
Berme že mám Auto 2,2 DTI tedy v zimě žhavení, ale bude to podobné u všech modelů protože je zatuhlé vše i bez žhavení.
Tedy poznatky:
Jedno startování točení starteru 2 vteřiny sebere z bterie 3 Ah při prvotním odběru 300A po dobu asi 0,25 vteřiny. Ztráta energie natočením motoru, se po té rovná 15 minutám motoru zapnutého, tedy dobíjeného. Je jedno zda auto stojíči jede ve vyžších otáčkách, neb dobíjecí proud je stále takřka stejný.
Dobíjecí proud aleternátoru do baterie je dle kondice baterie a teploty 10-15 A (berme že v zimě se baterie dobíjí hůře berme tedy 10A)
Standardní napětí v autě při nastartovaném motoru a vypnutých spotřebičích by mělo být 14-14,4 V (Frontery dle poznatku mají 14 V)
Při kompletním zatížení zapnutých všech spotřebičů (vyhřívání skla 10A, obrysovky 3A, hlavní světla 8A, mhhovky celkem 10A, výhřev sedaček 15A, ventilátor interieru 10 A je součet proudů cca: 56 A) Když přidám proud baterií 10 A jsme na maximu alternátoru což je 60 A Tento proud je standardní maximální, špičkový je 100A a neměl by být táhnut déle než pár vteřin !!!! (naviják včechny přístroje atd.) Doporučený proud je 40-60 A tak můžete každý počítat.
Při tomto odběru 60A napětí spadne na cca na 13 V (pokud spadne pod 13 V, něco je špatně)
Další krásný pokus zda je altík OK je při veškré této zapnuté zátěži odpojit - pól baterie. Auto nesmí chcípnoput a toto napětí na prázno nesmí spadnout pod těch 13 V. Při tomto pokusu můžeme také udělat cvičný pokus jakým proudem dobíjíme baterii tedy dáme mezi mínus pól baterky a mínus pól odpojený (auta) měřák s rozsahem proudu 20 A a zjistíme že při této maximální zátěži je dobíjení cca 8A neb nám spadlo napětí na 13 V.
Profesionálnější měření mohou udělat ti co mají někoho s Osciloskopem. Opět zapneme motor odpojíme baterku zapneme zátěž a krom měřáku připojíme osciloskop a pozorujeme jak napětí kolísá pokud zjistíme pravidelné pády napětí (o cca více jak 3 V dolu) tedy linka nebude moc rovná, víme že je v háji bud vynutí, nebo některá dioda v altíku. (u altíku dobrého je i při zátěži linka takřka rovná s takrka sinusovým tvarem v rozkmitu cca 1V)
Ok Vraťme se od testů k realitě.
Z těchto pokusů je jasné že pokud nastartuji auto, musím prostě ujet minimálně 15 minut jinak jedu z baterkou na dluh.. jenže ujet pokud nemám v autě nic zapnutého. Pokud mě běží obrysovky, hlavní světla, větráček na půlku, a výhřev zadního skla (zde bych byl právě opatrný) je odběr cca 20A tedy napětí padne tak na 13,8 V tedy už neplatí dobíjení 10 A ale cca 9A já vím je to malý rozdíl ale znamená to jízdu né 15 minut ale cca 20 minut.
Další zajímavou věcí je klidový odběr auta. Pokud nemáme dodělané žádné vychytávky v autě, je klidový odběr cca 30 mA (opět se dá jednoduše změřit)
Při vypnutém motoru zamklém autě a tedy vším v autě vyplím Opět odpojím - pol baterie a do série (mezi pól baterie a pól auta umístím měřák proudu, tentokrát na menší rozsah cca 200 mA a po sklidnění (cca půl minutě vidíme klidový odběr). U mě tím že mám alarm, dvě zálohovaný sirény GSM pager hodiny nezávislého topení 2 zesilovače na muziku, a automatické spínání věcí po odemknutí je odběr 80 mA vypočítá si každý jak dlouho můžu stát.
No budeme tedy ale brát tu realitu 30 mA ta znamená že za den 24 hodin j proud odebraný z baterie 24 hod x 0,02 A = 0,75Ah. Ktomu aby auto nastarovalo potřebuje v zimě kapacitu baterie 40 Ah !!!!!!! tedy pokud jako já máte novou baterku 74 Ah odečtu těch 40 Ah zbude mi 24 Ah: 0,75Ah což je 32 dní bez jízdy.
Problém je takový že realita není reálná počítejme tak s 25 ti dny. Ale pozor to je léto !!! v zimě klesá kapacita baterie cca o 1/3 tedy musíme počítat aby nám zůstalo tak 50 AH teoretické kapacity a vysosnout můžeme cca 15 Ah kapacity tedy cca 20 dnů stání. Každý si propočte.
Baterie obyčejná ztrácí každý rok cca 1 /10 kapacity pokud jí nikdy nevybyjete pod 10 V ! Pokud ano je již na půl v háji. Tedy s 3 ky starou baterkou můžu v zimě stát a pak nastartovat tak 14 dnů
Pro výpočet odběru proudu doplním pár základů pro výpočet (jsou to přibližné hodnoty):
Řídící jednotka motoru: 10 mA
Centrální zamykání na dálku: 10 mA
Alarm centrál s alarmem: 15 mA
Led imitující alarm: 5 mA
Zálohovaná siréna pro alarm: 5 mA
GSM Pager / alarm 30-60 mA
Automatické spínání světel: 5 mA
Vypnuté autorádio 5 mA
Vypnutý zesilovač muziky 5 mA
Vypnuté nezávislé topení (načasované) 15 mA
GPS vyhledávač: 30 mA
Svod elektřiny izolací atd.: 2 mA
Zaplá autolednička: 3A !!!
Dvojblinkr v nouzi: 5 A !!!
Vnitřní hodiny teploměr atd. 10 mA
Palubní deska / palubní počítač 5 mA
Výpočet daného Ah hodnota Ah tedy amper hodina znamená odběr 1 A po dobu jedné hodiny. Tedy žárovka 55 W jenž bere proud 55 W : 12 V = 4,5 A
Tedy za jednu hodinu sebere 4,5 Ah
Jak změřit doma kapacitu baterie.
Baterku vyndáme z auta a plně jí nabijeme. Ideální né čínskou nabíječkou ale něčím co ukazuje dobíjecí proud. Nabíječky mají kolem 4/6/8A Baterie 74 Ah tedy nabíjíme při proudu 8A cca 8 hodin. Po plném nabití. klidně více nežli méně, napojíme na baterku žárocku 55 W (bacha hodně hřeje tak opatrně, paraelně napojíme voltmetr a zapneme stopky žárovkou 12 V 55 W bude téct proud cca 4A tedy by měla svítit dokud neklesne napětí na baterii na 10 V Níže nechodtě ničí se baterie !!! cca 15 hodin tehdy je baterie jako nová. sami spočítáte dle času a použité žárovky kolik má baterie cca kapacitu. (měření se provádí v teple). Po té baterii opět pně nabijte a vratte do auta. Pracujte oppatrně vyvarujte se zkratu baterie. používejte vodiče min 0,75 mm zaaretujte žárovku sklo může mít až 300 stupňů !!!
Tedy rady na závěr. Proveďte měření dobíjení, měření odběru, měrení baterie, uvědomte si jak starou máte baterku jak dlouho stojíte a jak často a daleko jezdíte. V zimě omezte startování s jakýmikoliv spuštěnými spotřebiči.
Pokud Auto nenaskočí na první pokus. A vidíte že baterie nezvládá netrapte jí aby jste jí dále nevybíjeli.
Berme že mám Auto 2,2 DTI tedy v zimě žhavení, ale bude to podobné u všech modelů protože je zatuhlé vše i bez žhavení.
Tedy poznatky:
Jedno startování točení starteru 2 vteřiny sebere z bterie 3 Ah při prvotním odběru 300A po dobu asi 0,25 vteřiny. Ztráta energie natočením motoru, se po té rovná 15 minutám motoru zapnutého, tedy dobíjeného. Je jedno zda auto stojíči jede ve vyžších otáčkách, neb dobíjecí proud je stále takřka stejný.
Dobíjecí proud aleternátoru do baterie je dle kondice baterie a teploty 10-15 A (berme že v zimě se baterie dobíjí hůře berme tedy 10A)
Standardní napětí v autě při nastartovaném motoru a vypnutých spotřebičích by mělo být 14-14,4 V (Frontery dle poznatku mají 14 V)
Při kompletním zatížení zapnutých všech spotřebičů (vyhřívání skla 10A, obrysovky 3A, hlavní světla 8A, mhhovky celkem 10A, výhřev sedaček 15A, ventilátor interieru 10 A je součet proudů cca: 56 A) Když přidám proud baterií 10 A jsme na maximu alternátoru což je 60 A Tento proud je standardní maximální, špičkový je 100A a neměl by být táhnut déle než pár vteřin !!!! (naviják včechny přístroje atd.) Doporučený proud je 40-60 A tak můžete každý počítat.
Při tomto odběru 60A napětí spadne na cca na 13 V (pokud spadne pod 13 V, něco je špatně)
Další krásný pokus zda je altík OK je při veškré této zapnuté zátěži odpojit - pól baterie. Auto nesmí chcípnoput a toto napětí na prázno nesmí spadnout pod těch 13 V. Při tomto pokusu můžeme také udělat cvičný pokus jakým proudem dobíjíme baterii tedy dáme mezi mínus pól baterky a mínus pól odpojený (auta) měřák s rozsahem proudu 20 A a zjistíme že při této maximální zátěži je dobíjení cca 8A neb nám spadlo napětí na 13 V.
Profesionálnější měření mohou udělat ti co mají někoho s Osciloskopem. Opět zapneme motor odpojíme baterku zapneme zátěž a krom měřáku připojíme osciloskop a pozorujeme jak napětí kolísá pokud zjistíme pravidelné pády napětí (o cca více jak 3 V dolu) tedy linka nebude moc rovná, víme že je v háji bud vynutí, nebo některá dioda v altíku. (u altíku dobrého je i při zátěži linka takřka rovná s takrka sinusovým tvarem v rozkmitu cca 1V)
Ok Vraťme se od testů k realitě.
Z těchto pokusů je jasné že pokud nastartuji auto, musím prostě ujet minimálně 15 minut jinak jedu z baterkou na dluh.. jenže ujet pokud nemám v autě nic zapnutého. Pokud mě běží obrysovky, hlavní světla, větráček na půlku, a výhřev zadního skla (zde bych byl právě opatrný) je odběr cca 20A tedy napětí padne tak na 13,8 V tedy už neplatí dobíjení 10 A ale cca 9A já vím je to malý rozdíl ale znamená to jízdu né 15 minut ale cca 20 minut.
Další zajímavou věcí je klidový odběr auta. Pokud nemáme dodělané žádné vychytávky v autě, je klidový odběr cca 30 mA (opět se dá jednoduše změřit)
Při vypnutém motoru zamklém autě a tedy vším v autě vyplím Opět odpojím - pol baterie a do série (mezi pól baterie a pól auta umístím měřák proudu, tentokrát na menší rozsah cca 200 mA a po sklidnění (cca půl minutě vidíme klidový odběr). U mě tím že mám alarm, dvě zálohovaný sirény GSM pager hodiny nezávislého topení 2 zesilovače na muziku, a automatické spínání věcí po odemknutí je odběr 80 mA vypočítá si každý jak dlouho můžu stát.
No budeme tedy ale brát tu realitu 30 mA ta znamená že za den 24 hodin j proud odebraný z baterie 24 hod x 0,02 A = 0,75Ah. Ktomu aby auto nastarovalo potřebuje v zimě kapacitu baterie 40 Ah !!!!!!! tedy pokud jako já máte novou baterku 74 Ah odečtu těch 40 Ah zbude mi 24 Ah: 0,75Ah což je 32 dní bez jízdy.
Problém je takový že realita není reálná počítejme tak s 25 ti dny. Ale pozor to je léto !!! v zimě klesá kapacita baterie cca o 1/3 tedy musíme počítat aby nám zůstalo tak 50 AH teoretické kapacity a vysosnout můžeme cca 15 Ah kapacity tedy cca 20 dnů stání. Každý si propočte.
Baterie obyčejná ztrácí každý rok cca 1 /10 kapacity pokud jí nikdy nevybyjete pod 10 V ! Pokud ano je již na půl v háji. Tedy s 3 ky starou baterkou můžu v zimě stát a pak nastartovat tak 14 dnů
Pro výpočet odběru proudu doplním pár základů pro výpočet (jsou to přibližné hodnoty):
Řídící jednotka motoru: 10 mA
Centrální zamykání na dálku: 10 mA
Alarm centrál s alarmem: 15 mA
Led imitující alarm: 5 mA
Zálohovaná siréna pro alarm: 5 mA
GSM Pager / alarm 30-60 mA
Automatické spínání světel: 5 mA
Vypnuté autorádio 5 mA
Vypnutý zesilovač muziky 5 mA
Vypnuté nezávislé topení (načasované) 15 mA
GPS vyhledávač: 30 mA
Svod elektřiny izolací atd.: 2 mA
Zaplá autolednička: 3A !!!
Dvojblinkr v nouzi: 5 A !!!
Vnitřní hodiny teploměr atd. 10 mA
Palubní deska / palubní počítač 5 mA
Výpočet daného Ah hodnota Ah tedy amper hodina znamená odběr 1 A po dobu jedné hodiny. Tedy žárovka 55 W jenž bere proud 55 W : 12 V = 4,5 A
Tedy za jednu hodinu sebere 4,5 Ah
Jak změřit doma kapacitu baterie.
Baterku vyndáme z auta a plně jí nabijeme. Ideální né čínskou nabíječkou ale něčím co ukazuje dobíjecí proud. Nabíječky mají kolem 4/6/8A Baterie 74 Ah tedy nabíjíme při proudu 8A cca 8 hodin. Po plném nabití. klidně více nežli méně, napojíme na baterku žárocku 55 W (bacha hodně hřeje tak opatrně, paraelně napojíme voltmetr a zapneme stopky žárovkou 12 V 55 W bude téct proud cca 4A tedy by měla svítit dokud neklesne napětí na baterii na 10 V Níže nechodtě ničí se baterie !!! cca 15 hodin tehdy je baterie jako nová. sami spočítáte dle času a použité žárovky kolik má baterie cca kapacitu. (měření se provádí v teple). Po té baterii opět pně nabijte a vratte do auta. Pracujte oppatrně vyvarujte se zkratu baterie. používejte vodiče min 0,75 mm zaaretujte žárovku sklo může mít až 300 stupňů !!!
Tedy rady na závěr. Proveďte měření dobíjení, měření odběru, měrení baterie, uvědomte si jak starou máte baterku jak dlouho stojíte a jak často a daleko jezdíte. V zimě omezte startování s jakýmikoliv spuštěnými spotřebiči.
Pokud Auto nenaskočí na první pokus. A vidíte že baterie nezvládá netrapte jí aby jste jí dále nevybíjeli.