Systém 4x4 Frontery A+B, popis, ovládání, kontrola, úpravy

Převodovky, rozvodovky, ložiska do nich, oleje do nich, a vše ostatní, co se k nim váže, opět jakékoliv modifikace Frontera
martin

Systém 4x4 Frontery A+B, popis, ovládání, kontrola, úpravy

Příspěvek od martin » 04 led 2006 12:57

Ahoj lidi,
chtěl bych si koupit fronteru, ale zajímalo by mne jak je to s uzávěrkami a pod.
Předpokládám, že každá Frontera má 4x4 a redukci v základu, jak je to ale s:
nápravovou uzávěrkou / samosvorným diferákem
mezinápravovou uzávěrkou

a pokud je tam třeba nápravová uzávěrka - ovládá se elektricky, pneumaticky nebo se musí vylézt ven a točit s kameny jako u ARA...

Odlišuje se to nějak u starých a nových Fronter

Potřebuji to do sněhu (do hodně sněhu) a v současnosti mám subaru, 4x4 je fajn, ale když začnou klouzat dvě kola, tak je to stejně v ...

a nevíte někde, kde by se daly sehnat nějaké servisní/opravárenské návody, manuály a pod...

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Kostka

Příspěvek od Slaava » 04 led 2006 17:40

Ahoj, v kostce je to takhle:
Frontera má verze A (1992-1998) a B (1998-2003). Frontera A ma převodovku s přiřaditelným náhonem na předek, tento se řadí čistě mechanicky v převodovce (nelze za jízdy) a přední kola se poté připojí k poloosám "volnoběžkama", obvykle automatickejma. Redukce je všude. Frotera B přiřazuje předek mechanicko-hydraulicky, lze zařadit i za jízdy.

Mám Fronteru A, budu tedy dále psát jeno o ní: auto nemá nezinápravovej diferenciál, takže se při 4x4 trvale točí předek i zadek 50:50 (s náhonem na obě nápravy se nesmí jezdit tam, kde podklad neumožňuje prokluz při zatáčení!!!). Vepředu je pokaždé normální dif. Vzadu je buďto normální nebo samosvorný (s automatickou redukcí prokluzu) nebo s uzávěrou (to je ale rarita a většinou to sou dodělávky). U Frontery B to bude asi stejný ale nevím to jistě. O difech je tady toho hodně, stačí jenom hledat v příslušné kategorii.

Návod znám jenom jeden a to tento: http://www.offroad-frontera.com/phpBB/v ... c.php?t=47

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 24 led 2006 15:56

Nechápu ještě jednu věc - volnoběžky. Mám Subaru JUSTY z r.85 a když chci 4x4 tak prostě zmáčknu spínač na řadící páce a podtlaková spojka v převodovce přihodí zadek.
Jak je to u Frontery?
Jestli to chápu dobře, tak pokud jsou tam manuálně ovládané volnoběžky (např. z Campa) tak musím vždy když chci 4x4 vystoupit z auta a otočit s nimi na obou kolech (k čemu je ale na přídavné řadící páce poloha 4x4?) a pro vypojení zase otočit.
A pokud jsou tam samočinné volnoběžky tak musím pro jejich vyřazení s autem couvat?? - to tam nemém 4x4 při couvání, to ale potřebuju, co když zapadnu?

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Polopatě

Příspěvek od Slaava » 24 led 2006 17:53

Takže:

1) Frontera, typ A i B, má standardně náhon na zadek (převod síly je pomocí kardanu, motor není vzadu jako u Š120 :lol: ) při 4x4 se připojí předek.
2) "Volnoběžka" je slangový název pro v případě Frontery A zubovou spojku předních kol, ovládanou ručně nebo automaticky. Tato spojuje náboje kol s poloosami.
3) Přídavnou pákou na převodovce přiřadíš v případě Frontery A mechanicky (žádná hydraulika ani penumatika - prostě na tvrdku, přiřazovat předek za jízdy tedy nelze) přední kardan s diferenciálem a poloosami. Převod síly na kola ti zabezpečí právě volnoběžky na př. kolech. Tyto spojky se spojí automaticky, jakmile se roztočí polosy nebo ručně zásahem uživatele.
4) Aby se po vyřazení (přídavnou pákou převodovky) náhonu na přední kola neotáčely polosy, diferák a přední kardan, poháněny předními koly, a nezvyšovaly tak tření, spotřebu a jiné nešvary, je nutno rozpojit spojky předních kol - odpojit náboje kol od poloos. Toto je nutné v případě manuálních volnoběžek opět ručním zásehem uživatele nebo v případě automatických volnoběžek krátkodobou změnou směru jízdy. V praxi to vypadá tak, že jedeš, máš 4x4, vyřadíš (pokud není redukce, tak lze i za jízdy), pár metrů pokračuješ ve stejném směru (aby se volnoběžky uvolnily ze záběru), zastavíš a změníš směr. Je jedno, jestli si původně jel dopředu nebo dozadu. Automatické volnoběžky se vyřadí tímto zpětným pohybem a vzhledem k tomu, že je vyřazeno 4x4 a poloosy se neotáčí, tak už se nespojí. Náhon na předek je samozřejně jak při jízdě vpřed, tak i vzad.

Obecně považuji za lepší volnoběžky manuální, které drží při zamknutí pořád i při změně směru jízdy.

martin

re: volnoběžky

Příspěvek od martin » 25 led 2006 09:51

Moc dík za odpověď.
1. Jenom ještě otázka: U Frontery je přední diferák součástí převodovky, nebo je oddělený? (předsunutý a vede k němu krátký kardan z rozvodovky?)

A k manuálním volnoběžkám:

2. Rozvážím zboží v Krkonoších, takže typicky 15km asfalt, 3km sníh, 500m brodění ve sněhu a to celé 10x denně.
Zajímalo by mne jestli je možné sepnout volnoběžky (manuální) a jezdit s nimi v podstatě trvale (v zimě prosinec - únor), nejsem sice líný se ohnout, ale lézt dvatcetkrát za den ven z auta k volnoběžkám se mi moc nechce. Samozřejmě, pokud pojedu do Brna tak je vypnu.

4x4 je jiná věc a to si tam samozřejmě hodím pouze pokud se potřebuji brodit.

Jestli to dobře chápu, tak zapnuté volnoběžky:
- zvyšují spotřebu (to mne ale zas tak moc nezajímá)
- zvyšují vybrace a hluk, tím že se točí poloosy, kardan a přední diferák, ale je to skutečně tak hrozné?
- zvyšuje se přirozeně opotřebení celého systému předního náhonu - ale jak tomu mám rozumět - zvyšuje se opotřebení tak, že místo 150tis km vydrží třeba 70tis km -potom mi je to jedno, ale pokud to znamená, že místo 150tis. ujedu 500km po asfaltu a něco v tom rupne tak to je jasné, že je musím odpojovat.

Jak to tedy je?

martin

Příspěvek od martin » 25 led 2006 10:13

k bodu 1.) pokud jsem tomu správně porozuměl tak je to jako s tou rozvodovkou jako tady: http://www.pajero4x4.ru/img/pajerooldpodveska.jpg

a ještě: poloosy jsou uzavřené (jako u náklaďáků s vlastní náplní maziva) nebo nekryté jako u osobáků?

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Barvičky

Příspěvek od Slaava » 25 led 2006 10:54

Moc hezkej obrázek - takový barvičky bych tam taky chtěl, ne jenom korozi :lol:

V podstatě si si tím obrázkem odpověděl: přesně takhle vypadá zespodu Frontera. Převodovka je mezi sedačkama, od ní vedou dva kardany dopředu a dozadu k diferákům a od nich ke kolům poloosy. Akurát u novějších jsou vzadu místo listovek pružiny vinutý. Zadní náprava je celá tuhá (dvě trubky s osama vevnitř co vedou z diferenciálu až k nábojům). Přední náprava je mezi diferákem a rámem tuhá, mezi rámem a nábojem, tj. v místě ramen nápravy, je to převedený kloubama v gumových manžetách.

Manuální volnoběžky vypínat nemusíš, točí se ti potom ale všechno až po rozvodnou část převodovky. Není to zas tak kritický ale auto má trochu jinou dynamiku a vyšší spotřebu (nebo chceš-li tak menší výkon). Opotřebení není zas tak výrazný protože komponenty nejsou v zátěži jako když táhnou vozidlo - tady jenom točí sami sebou.

dj.tom

mmm

Příspěvek od dj.tom » 26 led 2006 04:49

Prostě jinak jakmile i při vypnutým vypínači 4x4 svítí kontrolka na palubce a ani po pár cuknutí s vozem tam i spátky nezhasne nebo nezhasne je chyba buď v obvodu elektriky nebo to někdo nastražil úmyslně. pokud kontrolka začne rychle blikat znamená to že se nepocedlo odpojení předního diferenciálu a auto je stáále na 4x4 pozná se to krásně: stočit volant do krajní polohy a bude cítit pnutí (křížěni náprav) vozu pokud ano nevyplo se 4x4 pokud ne 4x4 nefunguje onojí je špatně a ani jedno by nemělu cenu kupovat je to o průšvih (nzastřená vada ) a auto v prdeli a dát pak 50.000 za opravu nebo pod tím 14 dní ležet se neviplatí. vžádném případě nekupovat. Stále zapnutý pohon 4x4 se také pozná tak že je možno kdykoliv zařadit redeukci (ta druhá páčka) pokud to jde je 4x4 zapnuto pokud ne je vypnuto pokud to prostě nereaguje na vypínač fakt bych to nekoupil.. na Bčko fronteru se díli na vrakáči neseženou a opět opakuji jde o průšvih
Tom

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

A vs. B

Příspěvek od Slaava » 26 led 2006 11:51

To Martin: Já popisuju typ Frontera A, D.J.Tom B. U Frontery A je kontrolka 4x4 spínaná jenom spínačem u přídavné šaltrpáky.

Rosta

Re: A vs. B

Příspěvek od Rosta » 26 led 2006 12:02

Slaava píše:To Martin: Já popisuju typ Frontera A, D.J.Tom B. U Frontery A je kontrolka 4x4 spínaná jenom spínačem u přídavné šaltrpáky.
...tak na to mrknu, protoze kontrolka mi nesviti a pritom 4x4 radim dobre :)

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Re: A vs. B

Příspěvek od Slaava » 26 led 2006 12:19

Rosta píše:...tak na to mrknu, protoze kontrolka mi nesviti a pritom 4x4 radim dobre :)
Šel bych asi po žárovce v palubce a potom po kablíku, kterej je od šaltrpák vedenej pod autem a mezi převodovkou a rámem vlaje dost nebezpečně (vlasntě jsou tam kabely dva: od 4x4 a zpátečky). Může to bejt taky spínačem, na ten se dostaneš z interiéru krz kryt pák (bim bum bác křup).

Showmee

Příspěvek od Showmee » 26 led 2006 18:18

mam A 98, problem s kontrolkou tu uz taky byl, primo ve spinaci, ale dostal jsem se k nemu pouze, pod autem.

Rosta

Re: A vs. B

Příspěvek od Rosta » 27 led 2006 11:23

Slaava píše:
Rosta píše:...tak na to mrknu, protoze kontrolka mi nesviti a pritom 4x4 radim dobre :)
Šel bych asi po žárovce v palubce a potom po kablíku, kterej je od šaltrpák vedenej pod autem a mezi převodovkou a rámem vlaje dost nebezpečně (vlasntě jsou tam kabely dva: od 4x4 a zpátečky). Může to bejt taky spínačem, na ten se dostaneš z interiéru krz kryt pák (bim bum bác křup).

...jo, kouknu na to. Zpatecka mi totz nespina svetla, kontrolka 4x4 nesviti (do palubky jsem koukal a zarovka je OK) a taky mi nesviti kontrolka rucni brzdy (ale to je jedno, kdyz stejne nefunguje) :wink:

Uživatelský avatar
Slaava
Moderátor
Příspěvky: 8385
Registrován: 09 kvě 2005 21:39
Bydliště: Č. Budějovice, Vůz: Frontera A 2,3TD

Pes

Příspěvek od Slaava » 27 led 2006 14:19

Tak to bude zakopanej pes asi fakt v tunelu. Vidím to tak na jezevčíka...

ondrej.lehocky
Diskuzní Nováček
Příspěvky: 21
Registrován: 20 črc 2008 08:02
Bydliště: Kosice
Kontaktovat uživatele:

4x4 u medzimodelu 1998

Příspěvek od ondrej.lehocky » 29 lis 2008 22:11

zdravim, tak nam napadol snech :-)

nevie niekto ci sa moze priradzovat predny nahon aj za jazdy u frontery 1998 MEDZIMODEL - vyzera ako A-cko, ale interier je uz B-cko, ale nemam tlacidlo 4x4 na palubovke...

a este mam otazku, ked idem v tomto zimnom case po normalnej asfaltovej ceste po meste (vsade voda, zbytok snehu, ked sa ochladi, tak je zrkadlo :-( a dam 4x4, ako rychlo mozem ist? (v manualy je obrazok 4H, 4L = 1 max 2 prevodovy stupen)... mozem normalne ist aj 4-tym stupnom 60km/h???

dakujem, ondrej
Opel Frontera 2.2i 16V, 1998, 5dv., medzimodel

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host